je moet je eigen munt in traditie houden,die euro is geen oplossing dat kost allemaal maar geld en een hoop gedoe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat ze daar helemaal geen zin in hebben.
Ze houden het liever bij hun eigen geld, ze denken dat dat beter is voor hun bergachtige landje.
14 jaar geleden
Zwitserland is altijd al een apart land geweest. Ook in de Tweede Wereldoorlog wisten ze neutraal te blijven. Ze hebben geen euro omdat ze niet meedoen met Europa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwitserland is altijd en in alles apart: geen euro, maar ook geen lid van de EU, NAVO, zelfs niet van de Verenigde Naties! Daarom kunnen ze bankgeheim hebben en staan er kantoren van de grootste tabaksfabrikanten in Geneve. Ook diplomatiek hebben ze een heel bijzondere positie in de wereld. Maar waarom? Het is een land waar Geert Wilders vast heel blij van wordt ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De belangrijkste reden hiervoor lijkt me dat Zwitserland geen lid van de Europese Unie is. Als je daar geen lid van bent, dan kun je ook niet meedoen met de Euro.

Je kunt trouwens op veel plekken in Zwitserland (vooral langs de snelwegen) wel betalen in Euro's.

De vraag waarom Groot-Brittannie, Denemarken en Zweden niet meedoen lijkt me daarom misschien zinvoller.
(om hier alvast een antwoord op te geven:
De Denen hebben een referendum gehouden, de premier wilde wel, het volk wilde niet.
Ook Groot Brittannie en Zweden verkiezen momenteel hun eigen munt boven de Euro en ze lijken hun gelijk te bewijzen. Als Griekenland echt failliet raakt, dan zal de Euro wel in waarde dalen. )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en zonder de euro hadden we nooit een sterk pact tegen de dollar kunnen maken, en, zoals met alles in Europa, besluiteloos alles verloren. En de economie van Griekenland is best klein, die gaan niet die andere 12 landen in hun val meenemen, dat kan gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fout, er zijn landen buiten de Eurozone die ook de euro hanteren als hun eigen munt. daar is helaas nikst tegen te doen. Als vorbeeld noem ik Montenegro en Kosovo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, Montenegro, Kosovo en Andorra (die jij in je reactie vergeten bent) hanteren de Euro als wettig betaalmiddel (maar in grote delen van Zwitserland kun je er ook mee betalen). Zij hebben echter geen eigen Euro. (geen eigen nationale zijde, waar wij de koningin hebben staan). De enige drie uitzonderingen zijn Monaco, San Marino en Vaticaanstad, deze hadden een monetaire overeenkomst met respectievelijk Frankrijk en Italie. Zij mogen een eigen nationale Euro in omloop brengen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Euro#De_eerste_eurolanden
Zwitserland wil een volledig onafhankelijke positie bekleden, als zodanig zijn ze geen lid van de EU, dus hebben ze ook geen euro maar de zwitserse frank.

In Zwitserland heeft men iets met geheimhouding en het bankwezen, en of de onafhankelijkheid is ingegeven door het bankgeheim, of dat het bankgeheim er is vanwege de onafhankelijkheid zal wel nooit bekend worden: het is een kip of het ei verhaal.
itsme
14 jaar geleden
Omdat de mensen in Zwitserland nog niet beseffen dat wij allemaal wereldburgers zijn.