Wat is nu eigenlijk het verschil tussen alle soorten haat die er op de wereld zijn, of is het allemaal gelijk?

Vandaag de dag hebben we steeds vaker te maken met allerlei soorten haat tussen verschillende soort mensen/rassen. Er worden termen gebruikt als: racisme, discriminatie, facisme, nazisme, extremisme, rassenhaat, etc.... Maar komen al deze termen niet op hetzelfde neer, of zit er toch wel verschil tussen deze vormen van haat?

Het gaat me er dus puur om of bovengenoemde termen uiteindelijk hetzelfde zijn en verder niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het is volkomen normaal, omdat het altijd heeft bestaan en zal volgens mij ook nooit ophouden. Net als oorlog. Mensen kiezen altijd partij voor hun eigen belangen binnen een grote groep. Vaak haten ze mensen of dingen die ze eigenlijk helemaal niet kennen, daarmee laten ze meer zien bij welke groep ze horen, maar eigenlijk is dat haat gewoon onwetendheid.
Ik denk als je te veel haat in je hebt, dan vreet het je uiteindelijk van binnen op. Of het nou haat is uit je eigen ervaring of dat het door groepsdruk is ontstaan. Waak nemen helpt ook niet echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De +10 zijn voor jou. Ik vind jou antwoord het meest duidelijke, waar ik vrede mee kan hebben.

Andere antwoorden (4)

Uiteindelijk komt het er allemaal op neer dat de ene mens zich beter acht dan de ander. Is het inclusief de stam, dan wordt het discriminatie;gaat het over een territorium dan wordt het volkerenhaat,
Het is of ik ben beter dan jij. of het is wij zijn beter dan jij.

Ja, ik ben het met je eens, het komt allemaal zo n beetje op hetzelfde neer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je antwoord +1
het is allemaal angst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk zomaar dat het merendeel daarvan is terug te brengen naar maar één noemer: Onbegrip!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen haten omdat ze zich superieur voelen boven een ander.
Daar kun je alles mee samenvatten.
Er kunnen wel allerlei verborgen mechanismes aan te pas komen, zoals armoede, jalouzie, of geindoctrineerd zijn van je vroegste jeugd, waardoor je haten een automatisme is geworden.
Wel is het heel vermoeiend om te haten, het neemt veel energie.
Makkelijker is het om lief te hebben.