De voogd van het zoontje van mijn vriendin wil het samenwonen verbieden omdat ik een alcohol probleem heb waar ik voor onder behandeling ben kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Een voogd, dat is niet voor niets, kijkt altijd naar het belang van het kind en indien een voogd een situatie in de woonsituatie van het kind waarneemt waarop de nodige alarmbellen kunnen gaan rinkelen, moet hij/zij daar op reageren. Bedoel ook al zul je proberen 'droog' te staan, je bent onder behandeling omdat je niet je verslaving zelf in de hand hebt, dat is niet erg, goed dat je eraan probeert te werken, maar jouw belang of dat van je vriendin heeft absoluut generlei waarde, in de ogen en de beoogde dadendrang van de toeziend voogd van het kind.

Dat is bot en hoogstwaarschijnlijk een schending van jouw privacy, maar nogmaals een toeziend voogd moet over jouw belangen heenstappen, en de best mogelijke thuissituatie voor zijn beschermeling eisen. Een situatie waarin de moeder van het kind een nieuwe relatie aangaat en de wens heeft geuit met hem samen te gaan wonen, terwijl diegene waarmee ze gaat samenwonen een alcohol probleem heeft en daarvoor onder behandeling is, is een directe aanleiding om daar minstens met argusogen gewag van te nemen.

Verbieden van samenwonen kan de toeziend voogd wel vergeten, bedoel ga gerust samenwonen met jouw vriendin, maar ga er maar van uit dat haar kind dan een bezoekregeling krijgt ( of niet ) met haar en jou, en deze onder toezicht van een door de rechtbank aangewezen instantie/persoon.

Ik denk, als je als vader naar deze uiterst precaire zaak kijkt, je gezonde verstand moet laten werken en deze boven je gevoelsleven moet stellen, want zeg nou eerlijk:
zou jij jouw eigen kind, welke zich door omstandigheden in zulk een gelijke situatie zou bevinden, met een gerust hart bij jouw ex met haar nieuwe vriend, die een alcohol probleem heeft, achterlaten???

Okee, dat is nou precies wat die toeziend voogd/voogdes ook denkt.

Soms is het leven oneerlijk en ook al heb je je sterk gemaakt om jouw probleem op te lossen, geen kwaad in zin heb met jouw nieuwe liefde incluis kid, de voogd heeft legio voorbeelden waarin het net ff verkeerd liep/loopt en met dat mes snijden ze zich niet .......en ik denk zonder aanzicht des persoons.....niet helemaal onterecht.

Sterkte en veel wijsheid in jullie keuze, en soms is een LAT relatie niet helemaal wat je zoekt, maar zolang je nog herstellende bent van alcohol problemen, lijkt mij die vorm van 'samenzijn' het hoogst haalbare.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een toeziend voogd bestaat al heel lang niet meer in het jeugdrecht. Bedoel je de gezinsvoogd? Die moet wel degelijk rekening houden met de belangen van de moeder. Wat bedoel je met de bezoekregeling? Bedoel je dat het kind dan in een pleeggezin verblijft? Wat is een schending van de privacy?

Andere antwoorden (3)

De gezinsvoogd kan het samenwonen niet verbieden. Als je gaat samenwonen, loop je wel het gevaar dat het kind uit huis wordt geplaatst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pedro heeft waarschijnlijk gelijk. Er is natuurlijk ook niet voor niets een OTS uitgesproken; dan is er sowieso meer aan de hand. Samenwonen is nooit te verbieden maar kan zeker in deze situatie verstrekkende gevolgen hebben. Als een kind eenmaal uit huis word geplaatst, heb je het niet zomaar terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ze gezamelijke voogd hebben kan de vader een rechtzaak aanspannen en proberen om je vriendin uit de ouderlijk gezag laten zetten maar dat gaat niet zomaar dat kan een lange rechtzaak worden. Hij kan ook de raad van kinderbescherming inschakelen en die gaat onderzoek doen hoe de thuis situatie is als jullie gaan samenwonen. Als ze vinden dat het niet goed is voor het kind dan kan de raad van kinderbescherming zelf naar de rechter stappen en het kind uit huis plaatsen. Willen jullie echt samen wonen dan moet je echt alles op alles zetten dat het niet gaat gebeuren. Lullig gezegd maar het is aan jou om dat te voorkomen en zo snel mogelijk van de drank afblijven. Ik wens jou (jullie) heel veel sterkte en zorg dat je het niet zover laat komen