Is er een overeenkomst tussen de Franse Jura en het tijdperk Jura?

In het tijdperk Jura leefde onder andere Dinosauriërs. De vraag hier op deze site omdat mijn biologie docent hier geen antwoord op kon geven.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja

Naamgeving en indeling
De naam Jura werd voor het eerst gebruikt door de paleontoloog Alexandre Brongniart (1770-1847). Het Jura is genoemd naar het gelijknamige gebergte op de Zwitsers-Franse grens, de Jura, waar veel gesteenten van Jurassische ouderdom aan het oppervlakte liggen (dagzomen).

Het Jura wordt in drie series of tijdvakken ingedeeld: Onder/Vroeg, Midden en Boven/Laat. In Noord-Europa en op de Britse Eilanden worden hiervoor vaak de inofficiële namen Lias, Dogger en Malm gebruikt. Deze worden weer onderverdeeld in elf etages of tijdsnedes.

Toegevoegd na 20 uur:
Dankzij tinus 1969:

Als aanvulling: veel tijdperken heten naar plaatsen waar gesteenten uit die tijd voor het eerst zijn gevonden. Het Cambrium heet bijvoorbeeld naar Wales (Cambria of Cumbria in het Latijn); het Perm naar de stad Perm of Permia (de regio waar die stad ligt).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Als aanvulling: veel tijdperken heten naar plaatsen waar gesteenten uit die tijd voor het eerst zijn gevonden. Het Cambrium heet bijvoorbeeld naar Wales (Cambria of Cumbria in het Latijn); het Perm naar de stad Perm of Permia (de regio waar die stad ligt).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+reactie, toegevoegd.