Is de indeling van dagdelen zo strak als ik hem hanteer?

Ochtend 6:00-12:00
Middag 12:00-18:00
Avond 18:00-0:00
Nacht 0:00-6:00

Mijn moeder wil wel eens 4:00 's morgens zeggen. Is het zo strak hanteren van tijdsgrenzen van nu (of wellicht van mij)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Amadea
9 jaar geleden
Staat zij dan zo vroeg op dat het voor haar om 04.00 uur al ochtend is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ze mensen op Schiphol ophaalt bijvoorbeeld. En dan klaagt ze er nog over dat de mensen die ze op moet halen onduidelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel mensen met autisme spectum stoornis hebben die eigenschap dat ze alles duidelijk willen hebben.
Is op zich niets mis mee.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Over het algemeen gebruik ik hetzelfde systeem. Mara ik wil ook wel eens 4 uur 's ochtends zeggen. Of iemand goede avond zeggen (17:00) als het al donker is buiten.

Het beste antwoord

Zoals jij ze hanteert zo heb ik ze ook. Maar ze zijn niet echt zo strak gedefinieerd. Zo kan de nacht van 0:00-06:00 zijn, maar je kan ook zeggen dat de nacht de periode is dat het donker is. Ook de avond, middag en ochtend kunnen verschillen. En vaak verschilt het ook nog eens per land. En het kan ook nog verschillen met het jaargetijde, als je het definieert met tijd van zonsopkomst ed.
Op wikipedia staat dit: The term lacks a precise definition because it was in use long before accurate time-pieces became widespread.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee hoor dat is niet zo strak als jij het hanteert. Tuurlijk is het voor iedereen duidelijk dat het voor 12 uur ochtend is en na 12 uur middag. Maar voor nacht/ochtend is niet zo'n duidelijke scheidslijn.
In Vlaanderen is er zelfs nog een extra dagdeel (de voormiddag)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ochtend

Sommigen zeggen dat het vanaf 0 tot 12 uur ochtend is en anderen zeggen van 6 tot 12.
Voor de middag is het wel vrij gangbaar dat deze om 18 uur eindigt. Maar wanneer de avond in de nacht overgaat is weer vaag.

Dat komt omdat je deze tijden over het algemeen slaapt. Het is dan minder van belang of het dan avond nacht of ochtend is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, officieel is de indeling zo strak als jij deze hanteert, maar heel veel mensen gaan er in het dagelijks taalgebruik wat nonchalanter mee om. Uit de context moet je dan opmaken wat ze precies bedoelen.

Overigens kan men zich maar één keer per etmaal vergissen: vier uur 's nachts (4:00 uur) kan worden verward met vier uur 's middags (16:00 uur) (of andersom): vier uur 's morgens bestaat helemaal niet, dus als iemand dat zegt, is het meteen duidelijk dat vier uur 's nachts wordt bedoeld.
Antoni
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Dat is helemaal in lijn met mijn antwoord.
Antoni
9 jaar geleden
Ik refereer aan het voorbeeld uit de vraag: Wie opstaat, doet dat doorgaans in de ochtend. Wie vroeger opstaat dan 6:00 uur, zal misschien ook zeggen dat hij in de ochtend is opgestaan, hoewel het tijdstip van opstaan dan strikt genomen in de nacht is. Men neemt, zoals ik al aangaf, in het dagelijkse spraakgebruik de grenzen van de dagdelen niet zo nauw.
Naar mijn mening is nacht geen dagdeel.
Dus dan is de ochtend van 00:00 tot 12:00 en verder hetzelfde.
Nacht is de periode waarin het donker is (dit veranderd gedurende een jaar);
en dag (overdag) is de periode waarin het licht is.