Wat hebben slavenarmbanden met slaven van doen?

9 jaar geleden
1.1K
Amadea
9 jaar geleden
Dat wordt uitgelegd bij http://www.goeievraag.nl/vraag/kunst-cultuur/geschiedenis/verhaal-slavenarmband.391536
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/kunst-cultuur/geschiedenis/verhaal-slavenarmband.391536 Ah, je was me voor. Raar dat hij niet gewoon hieronder staat of als ' staat je vraag er al bij' getoond wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.wekkerwakker.nl/hoe-zit-het-eigenlijk/artikel/nieuws/slavenarmband/

Het beste antwoord

De geschiedenis van de armband gaat tot ver terug in het verleden van de mens. De reden waarom mensen armbanden zijn gaan dragen zijn verfraaiing en geloof. Wetenschappers denken dat mensen ervan houden zichzelf te versieren doordat ze van nature aantrekkelijk willen zijn voor het andere geslacht. Daarnaast dragen mensen van oudsher voorwerpen met zich mee, die hen zouden beschermen tegen kwade geesten en voor voorspoed, geluk en gezondheid zouden zorgen.

Er wordt gezegd dat de naam slavenarmband ontleend is aan de boeien die slaven om hun armen kregen. Dat was een gladde stijve armband, vaak zonder sluiting om ontsnapping te voorkomen. Volgens de geschiedenis waren het de Romeinen die hier sieraden van maakten, al voor onze jaartelling.

Veel Surinamers dragen platgeslagen armbanden. Dit stamt af van het dragen van
de oude slavenarmband en is een herinnering aan het slavernijverleden. De armband was oorspronkelijk plat, maar is onder invloed van Indiase meesters een holle bolle armband geworden.

Volgens het Woordenboek van het Surinaams-Nederlands van J. van Donselaar is een 'boei' een metalen armband uit één stuk, in de vorm van een niet geheel gesloten ring met aan de uiteinden een knop. Deze wordt gebruikt als sieraad wanneer hij dik en hol is. Etymoloog Helman veronderstelt dat het woord teruggaat op de ‘boeien’ waarmee in de slaventijd geboeid werd.
Amadea