Nadruk op sociale cohesie zet onderwijs en werk op de tweede plaats. Wat zijn de effecten van het wijkbeleid van het huidige kabinet?

Om de situatie in aandachtswijken te verbeteren moeten werk en onderwijs meer aandacht krijgen. Het huidige wijkbeleid benadrukt vooral veel het belang voor sociale cohesie en het mengen van de wijk door herstructurering. Het begin van een betere wijk ligt echter bij een betere individuele positie van haar bewoners. Dit zeggen onderzoekers Katinka Eikelenboom en Gerrit Pas van het Wetenschappelijk Bureau GroenLinks. Zij bekritiseren in het rapport 'Banen of barbecues?' de wijkaanpak die onder oud-minister Vogelaar is ingezet. De basis van deze kritiek vormt een onderzoek in de Utrechtse wijk Kanaleneiland.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik vind sowieso dat we de overheid te ver doorslaat in de persoonlijke levensfeer van de mensen. Als iemand in een bepaalde wijk wilt wonen of zijn kind naar een bepaalde school wil sturen is dagt zijn/haar eigen keuze. Daarnaast is het niet noodzakelijk dat het een probleem is dat mensen met eenzelfde achtergrond in één wijk wonen. In de Verenigde Staten is het heel normaal. Denk aan China Twon, Little Italy en andere wijken waar een bevolkingsgroep bij elkaar wonen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoe hechter de sociale cohesie, hoe groter de solidariteit in een gemeenschap wat weer resulteert in een betere leefomgeving. Betere leefomgeving brengt weer meer positiviteit met zich mee. Dit zou dus positief werken op banen en onderwijs.

Het huidige kabinet wil meer werken vanuit de derde positie denk ik. Pessimist: waterglas half leeg, optimist: waterglas half vol, derde positie: waar is de waterkraan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier kan je eindeloos over discussiëren. Het is een onderzoek van het wetenschappelijk bureau van Groen Links. Dus politiek gekleurd. En dat moet je altijd met een korrel zout nemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wordt het onderwijs en werk wel op een tweede plaats gezet?
Dit zijn namelijk wel twee belangrijke factoren die een rol (kunnen) spelen bij het vergroten van de sociale cohesie in een wijk.

En zoals de persoon boven mij ook al zei is de onpartijdigheid van een wetenschappelijk bureau GroenLinks natuurlijk ook niet heel erg geloofwaardig..