Hoe is de verhouding tussen de verschillende bevolkingsgroepen in Israël?

Palestijnen en Joden zijn vaak in het nieuws, als het over Israël gaat. Maar er zijn nog zoveel andere volkeren in Israël, zoals Bedoeïnen, Druzen, Bahais, Koerden, Christenen, enz. Daar hoor je weinig over. Is geen nieuws goed nieuws? Hebben ze in Israël een goed leven?

9 jaar geleden
1.2K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
de verhouding met de Arabieren en Bedoeienen is soms problematisch, met de andere groepen zijn geen problemen met name de verhouding met de Druzen is uitstekend

Het beste antwoord

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Isra%C3%ABl staat deze informatie:

"Bevolkingsgroepen

Israël is het enige land ter wereld met een Joodse bevolkingsmeerderheid. De voornaamste bevolkingsgroepen zijn Joden (76%) en Arabieren (20%). Overigen (4%) zijn meestal familieleden van Joden die volgens de "wet van terugkeer" naar Israël zijn geëmigreerd of geremigreerd. Deze groep heeft altijd bestaan, maar is sinds de jaren 90 van de 20e eeuw omvangrijk geworden, door de immigratie uit de voormalige Sovjet-Unie. Hiernaast zijn er nog tal van kleine gemeenschappen, zoals Tsjerkessen en Armenen.

Religie

De meerderheid van de Joden is in Israël geboren (65%). Van de Joodse bevolking is circa een derde religieus en twee derde seculier, waarvan een groot deel wel 'traditioneel' is, wat duidt op een sterke affiniteit met het - orthodoxe - jodendom zonder een volledig religieus leven te leiden. In totaal: 10% charedisch jodendom, 10% religieus (modern-orthodox jodendom/religieus zionisme), 14% religieus-traditioneel, 22% niet-religieus traditioneel, 22% seculier. De Joodse bevolking leeft verspreid door het hele land, met grote concentraties in de steden zoals Tel Aviv, in en rond het westelijk deel van Jeruzalem, langs de kusten en in de valleien van Galilea.

De meerderheid van de Arabieren is in Israël geboren en is moslim (16,6% van de Israëliërs). 2,1% van de Israëlische bevolking is christen en in meerderheid Arabisch, de Arabische Druzen vormen 1,7% van de bevolking. Belangrijke Arabische concentraties zijn plaatsen in het oosten van de Sharonstreek, langs Wadi Ara en in Centraal-Galilea, de oostelijke wijken van Jeruzalem en Bedoeïenen-plaatsen in de noordelijke Negev.

Daarnaast zijn er minderheidsgodsdiensten, zoals bahá'ís."

Via de links op die pagina http://nl.wikipedia.org/wiki/Isra%C3%ABl kan je eventueel meer informatie vinden over de diverse bevolkingsgroepen.
Antoni
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Een mooie opsomming van de bevolkingsgroepen (wist ik niet), maar de vraagsteller vraagt hoe de verhouding is tussen die groepen (en vanuit de aanvulling gaat het niet om de cijfermatige verhouding, maar om de verstandhouding tussen de groepen).
Heb je daar ook verdere info over?
Antoni
9 jaar geleden
Tja, het woord "verhouding" heeft meerdere betekenissen... Nee, helaas heb ik niet meer informatie over de verstandhouding(en).