wat zou er allemaal anders zijn als geld niet meer bestaat en iedereen genoeg te eten/drinken heeft en een huis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Eigenlijk is dit ook het thema van 'The Time Machine' van H.G. Wells. In dit boek beschrijft hij een wereld waarin de maatschappij in tweeën verdeeld is, de werkende, ondergrondse klasse die evolueert tot een soort meedogenloze ondermensen, en de gelukzalige genietende klasse, die de hele dag een beetje vaag voor zich uit zweeft en steeds dommer wordt.

In alle theorieën die hierover bestaan, komt uit dat de mens een 'drive' nodig heeft om voor te leven, een doel om te zoeken.
Ik denk dat, als iedereen alles heeft wat hij nodig heeft, toch mensen zijn die méér willen en andere mensen uit gaan buiten.
En die toestand van gelukzaligheid is maar van korte duur, want geluk kun je alleen ervaren als je ook weet hoe het is om minder gelukkig te zijn. We zullen er niet tevreden van worden, in elk geval!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dan zal de mens nog niet tevreden zijn en op zoek gaan naar meer. Helaas zit dat in de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zoeken we iets anders op om over te zeuren en ontevreden te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je dan aan kleding? Benzine? Educatie?

Wat er allemaal anders zou worden?
De manier waarop wij aan artikelen of diensten komen die wij graag willen hebben. Door middel van ruilen of plunderen.
Voor niets gaat de zon op. Dan moet er weer geruild worden met goederen zoals vroeger. Maar het ruilen heeft zich juist ontwikkeld in het betalen met geld. Niet zo'n slim/logisch plan dus..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan lag iedereen voor de televisie te vreten, en werden we allemaal moddervet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zouden we in no-time weer in een prehistorische maatschappij zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er geen noodzaak meer zou bestaan om te werken, zouden mensen dat niet zo snel meer doen. Ik denk niet dat dat goed is voor mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jacques Fresco heeft hier interessante theorieën over. Zie The Venus Project voor meer informatie.

Ik zeg niet dat een 'communistisch' systeem zonder geld in de praktijk haalbaar is hoor - allerminst zelfs - maar het is wel bijzonder interessant om jezelf eens op een ander systeem te oriënteren dan de monetaire kapitalistische economie waarin we nu zitten.

Zelf ben ik overigens heel tevreden over onze democratie en de werking ervan (ook wat belastingen en sociale voorzieningen betreft), maar ik moet zeggen dat ik het ideaal van een "resource-based economy" zeer aantrekkelijk vindt.

Bepaalde instincten in de mens zullen uiteindelijk gedwongen verstikken; zonder geld geen bezitterigheid. Maar overvloed is en blijft iets waar mensen blind voor zijn. Bijna iedereen die overvloed heeft, zoekt meer. Kijk maar naar ons Nederlanders.
Wij leven bijna allemaal in overvloed en toch jagen we naar meer. Een trieste zaak, want we zijn enorm gezegend met dit land en haar leefomstandigheden. Modern, beschaafd, zorgstaat, etc.

Soms is het leuk om met futuristische samenlevingsideeën te flirten, maar of het ooit politiek draagvlak zal krijgen betwijfel ik ten zeerste. Het kapitalisme lijkt immers prima te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruilhandel, waardoor er een groter verschil tussen arm en rijk is dan nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets.

Zolang de mens er (nog) is, zullen er menselijke problemen zijn!