Wat mag de Nederlandse burger doen bij overlast van jongeren?

Tot hoever mag de burger hierin gaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je mag ze aanspreken op hun gedrag en dat is alles. De gevolgen zijn meestal voor je zelf, of je moet getuigen hebben en dan nog...Misschien wethouder?

quote
ALMERE - De jongen die in januari fractievoorzitter Frits Huis van Leefbaar Almere in zijn gezicht spuwde voor de camera's van actualiteitenprogramma Netwerk krijgt een boete van 400 euro. Dat meldt Omroep Flevoland.
Huis sprak de jongen aan op zijn gedrag toen hij samen met een andere jongen aan het wildplassen was. De politie heeft de jongen naar het bureau laten komen, hij heeft daar een bekentenis afgelegd.
unqoute
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De Nederlandse burger mag verbaal zijn afkeuring uitspreken, en daarmee is de kous af.
Net zo min als je een inbreker naast je bed mag neerknuppelen met een baseballbat, mag je je handen laten uitschieten, als er weer eens sissend 'hoerrrrr' achter je aan geroepen wordt. Of als de dierenarts weer een hert van de kinderboerderij moet behandelen, dat staat te stikken in een weggegooid chips-zakje van de hangjongeren, waar veel te weinig voor gedaan wordt.
Je mag informeren, of ze dat thuis óók doen, of vragen, of ze hun rommel even in de 1 m. ernaast staande prullenbak willen gooien, maar meer dan een hoongelach en een demonstratief neergooien van nóg meer rotzooi zal een Nederlandse burger niet oogsten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt. Sociale controle schijnt zo goed en zo mooi te zijn. Desgevraagd raadt de politie echter met klem af aan sociale controle te doen. In politietermen heet dat uitlokking, en de gevolgen van uitlokking zijn voor jouw eigen rekening - in jouw voorbeeld kun je het die jongeren natuurlijk niet aanrekenen als ze jou van je fiets duwen, je hebt het immers zelf over je afgeroepen, dus eigenlijk ben jij de dader.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja : de overlast is eigenlijk de schuld van alles en iedereen, behalve van diegene, die de overlast veroorzaakt - nog iemand een kopje thee???
Je mag in ieder geval geen geweld toepassen. Verder mag je de jongeren aanspreken op hun gedrag en ik vind dat dat ook je plicht is. Als niemand dat meer zou doen, zou er geen rem meer zitten op het overlastgevende gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gooi ze een emmer water in hun gezicht daarna hard wegrijden