Tot wanneer heeft een speurhond kans een geurspoor op te pikken n.a.v. de zaak van het meisje in Dordrecht?

Dit n.a.v. de moord op het meisje in Dordrecht.

De moeder meldt dat haar dochter verdwenen is onder verdachte omstandigheden, dit wordt ook als zodanig opgepakt door de politie (zeggen ze).

Er was dus op dat moment meteen de mogelijkheid speurhonden in te zetten. Dat is niet gedaan omdat, zegt de politie, de speurhonden toch niets meer hadden kunnen vinden i.v.m. "vervuiling van het spoor".

Ik vind dat raar omdat in andere gevallen na dagen soms nog honden ingezet worden en honden juist goed zijn in het detecteren van 1 bepaald geurspoor.

Klopt het verhaal van de politie of klopt het verhaal van die speurhondendeskundige die nu in het nieuws is omdat hij zegt dat honden wel degelijk nut zouden hebben gehad.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

Als een mogelijk traject van de dader veel dagelijks verkeer trekt (zoals in een woonwijk) dan vervuilt een spoor snel. Als je het hebt over een rustig bos, dan blijft het spoor veel langer bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ene speurhond is de andere niet. Het valt of staat ook met de ervaring van de hond en natuurlijk zijn neus.
Een hond kan zoeken met zijn neus aan de grond of verloren. (Dit is met zijn neus in de wind om lucht te pakken.) Men noemt dat verwaaiing. Een loopspoor gaat minder lang mee dan bijv. een bloedspoor. Een bloedspoor wordt zelfs sterker naar mate de tijd verstrijkt. Dat komt doordat het bloed bederft en dan meer geur afgeeft. Loopspoor hangt af van de omstandigheden. Van enige uren tot enkele dagen. (De ondergrond speelt ook mee.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het inzetten van speurhonden had zeker zin gehad!! En kdenk dat de politie zich nu wel voor de kop kan slaan,een spoor zou in die woonwijk zeker 2 dgn te traceren zijn!! Het was nog maar n kind!!!!!!!! Politie heeft mi te langzaam gehandeld!!!