Waarom gaan zomer- en wintertijd niet in op momenten van gelijke daglengte?

De vraag is moeilijk verwoord - ik zal proberen het duidelijker te maken.

Zomertijd is bedoeld om beter van het daglicht gebruik te maken. Je zou dan verwachten dat de daglengte op het moment van overschakeling van zomer- naar wintertijd, gelijk is aan de daglengte op het moment van overschakeling van winter- naar zomertijd.

Voorbeeld. Dit jaar gaan we over op 28 maart. Volgens http://www.sunrisesunset.com/custom_srss_calendar.asp is de daglengte (in Amsterdam) dan 12:41. In de herfst is de daglengte op 16 september opnieuw 12:41 (12:39 om precies te zijn).

Als 28 maart (dus een daglengte van 12:41) een goede datum is om de zomertijd te laten beginnen, zou 16 september dus een goede datum zijn om de zomertijd te laten eindigen. Of 19 september als het op een zondag moet zijn.

Maar nee, we voeren de wintertijd pas weer in op 31 oktober. Dan is de daglengte slechts 09:41. Dat is maar liefst drie uur korter dan op 28 maart!

Een andere manier om mijn vraag te verwoorden zou dus zijn:
Waarom verschilt de daglengte op het moment dat de zomertijd ingaat, van de daglengte op het moment dat de wintertijd ingaat?

Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
k wee nie.
maar wat is t probleem =(

Het beste antwoord

Het heeft volgens mij meer met het weer te maken dan de lengte van de dag. In september en oktober kan het nog heel lang mooi weer zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Men houdt rekening met de gewoonte van mensen om liever op te staan als het licht is... Is de dag net zo lang als de nacht, dan staat iedereen voor 6 uur in het donker op... Dus daarom na de zonnewende in het begin van het jaar...
en aan de andere kant van het jaar na de andere zonnewende, gaat men zo lang door tot het niet meer mogelijk is om het uur eerder op te staan...

Dus het zullen zulke motieven wel zijn, schat ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je kunt ook even de moeite nemen om de vraag te lezen voordat je meent wat te moeten antwoorden.
Om optimaal van het licht te kunnen profiteren, zou dat idd beter zijn om het in september in te voeren i.p.v. in oktober!
Maar er zal wel een achterliggende gedachte zijn,mar welke dat is....?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet overal ter wereld op dezelfde dag ingaan - en het moet vooruit bepaalbaar zijn (voor timetables bijv.) welke dag dat is. Moet vallen in het weekend om duidelijke redenen. Daarom is het systeem zoals het is.