Waarom staan er op de Canarische eilanden veel openbare trimapparaten?

Ik was op de Canarische eilanden. Daar zag ik in bijna elk dorp een aantal robuuste metalen trimapparaten langs de straat staan. Soms letterlijk langs de straat, zoals op onderstaande foto's, en some op een apart pleintje.

Ik heb nog nooit iemand gezien die deze apparaten gebruikte om te trimmen.

Waarom staan die apparaten er? Is er een wet die elk dorp daartoe verplicht? Krijgt het dorp subsidie wanneer ze zulke apparaten plaatsen, en is de subsidie wellicht groter dan de kosten van het plaatsen? Is er een andere reden waarom die trimapparaten worden neergezet?

Staan ze trouwens alleen op de Canarische eilanden, of in heel Spanje?

Picture for question
Cryofiel
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor zo ver ik heb kunnen vinden, is er geen stelselmatige subsidie vanuit de centrale overheid voor dit soort installaties, maar eerder een initiatief van de plaatselijke gemeente om deze apparaten te installeren.
Ik kan me echter heel goed voorstellen dat er een of andere vorm van subsidie is aangevraagd. Immers, de economie van de Canarische Eilanden worden op vele manieren, direct en indirect door de Spaanse centrale overheid en door Brusselse fondsen gesubsidieerd.

De achtergrond moet je ongetwijfeld zoeken in de gezondheidsstatus van de lokale bevolking: van alle Spanjaarden zijn de bewoners van de Canarische eilanden een van de dikste, en is een van de regio's met de ongezondste eetpatronen. Dit heeft verschillende redenen: afzien van traditionele dieet, relatief lage inkomsten, subtropisch klimaat, hoge werkloosheid... en ik kan me heel goed voorstellen dat de lokale overheden iets hebben geprobeerd om dit te bestrijden.
Het idee van gratis, openbare trimapparaten is in theorie geweldig, en dat past perfect bij de specifieke situatie van de Canarische Eilanden: risicobevolking die slecht eet en te dik is heeft juist weinig inkomsten en kan dus geen dure gym abonnement betalen, het klimaat is ideaal om bijna elke dag buiten te kunnen sporten, het is laagdrempelig... maar als ik in je verhaal lees dat de trimapparaten gewoon daar staan zonder dat er iemand gebruik van maakt... dan weet ik niet of dat zo'n goed idee was.
Twee jaar geleden zag ik zo'n installatie in Santa Cruz de Tenerife, vlakbij de Playa de las Teresitas, en die werd heel erg intensief gebruikt... door de Duitse toeristen!
Op zich verbaast me dat niet zo erg, want, even afgezien van makkelijke clichés, de bewoners van de Canarische eilanden staan niet erg bekend om hun ondernemend en actief karakter. Even voor de duidelijkheid, ik heb daar 1 jaar gewoond en ben daarna meerdere malen geweest, en ik ben helemaal verliefd op de eilanden en hun bewoners, maar ze zijn niet de actiefste mensen ter wereld, om het zo maar te zeggen.

Wat je laatste vraag betreft, vergelijkbare installaties heb ik ook gezien in het vasteland in Spanje, in ieder geval zeker in Barcelona en Zaragoza (dat zijn twee hele grote steden), maar ook in Nederland. Op nog geen 300 meter van mijn huis staan 4 van die apparaten in een openbare park, en die worden regelmatig gebruikt door de buren, vooral wat oudere mensen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch een vorm van subsidie gevonden!
Het komt uit fondsen van de lokale overheid (de autonome regio), maar kennelijk, zoals ik verwachtte, krijgen de gemeenten een beetje geld om die dingen te plaatsen.
Zie deze link (helaas in het Spaans, maar wellicht kan Google translator soelaas bieden...)
http://eldia.es/2014-01-06/laguna/0-Tegueste-tendra-gimnasio-aire-libre.htm
Cryofiel
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Overigens is het mij nooit opgevallen dat de bewoners van de Canarische eilanden significant dikker zouden zijn dan de bewoners van het vasteland van Spanje. Dat geldt hooguit voor de "import-Canariërs" van duidelijk niet-Spaanse en zelfs niet-Europese afkomst, maar die zijn ook elders in Europe vaak gemiddeld dikker dan de oorspronkelijke bevolking. Wat wel klopt is dat de leefstijl daar veel ontspannener is dan elders - dat maakt die eilanden juist zo aantrekkelijk. Ik heb daar diverse vastelandspanjaarden ontmoet die naar de eilanden waren verhuisd, met als hoofdreden dat ze de drukte en de continue stress van Barcelona / Turijn / Zaragoza / enzovoort helemaal zat waren, en dat ze gewoon ontspannen wilden leven zonder al te veel gedoe.