Wij hebben gekozen om in een buurt te wonen met vrijesector huurprijzen maar er komen sind kort sociale huurwoningen vrij. Kan dit zomaar?

Daarmee wil ik zeggen, je kiest voor een bepaalde buurt en betaal je voor maar alles wat leeg komt word nu sociale huur. Dus buurman betaald 2 tot 300 minder. Kun je hier wat mee doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee daar kun je niets tegen doen.
Dat je buurman minder betaald zal met zijn inkomen te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat die woningen nu worden verhuurd in de categorie sociale huurwoningen zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat de woningen als vrije sector niet verhuurd worden. Immers, de woningbouwvereniging/verhuurder wil zoveel mogelijk geld voor zijn huis krijgen dus doet dit niet zomaar.

Helaas kun je daar niets aan doen. De verhuurder is vrij om een huis te bestempelen als sociale huurwoning (en daarmee een lagere prijs voor een woning te vragen). Andersom ligt moeilijker omdat de maximale huurprijs is gekoppeld aan het aantal punten dat een huis heeft - bv. voor oppervlak, verwarming, voorzieningen etc.

Ook aan het verschil in huur dat tussen jou, als vrije sector bewoner, en je buurman, de sociale bewoner, kun je niets doen. Je bent akkoord gegaan met het huurcontract dat je hebt. Dat een nieuwe huurder een ander (lager) contract krijgt is vervelend/jammer voor je maar geeft jou niet automatisch recht op een lagere huurprijs. Uiteraard kun je je verhuurder vragen om ook voor jullie de huurprijs te verlagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die laatste zin is wel het gekste wat ik deze week heb gelezen. Vraagsteller verdient te veel voor een lagere huur.