Hebben puissant rijke mensen de morele verplichting om aan liefdadigheid te doen?

Ik bedoel zo rijk dat ze na aftrek van belastingen nog steeds enorm rijk zijn. Ongeveer 10% van de wereldbevolking heeft 90% van alle rijkdom. Veel mensen vinden dit oneerlijk. Is het tegenwoordig not done om als miljonair of miljardair al het geld in eigen zak te houden? (Ook als men er hard voor gewerkt heeft)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
puissant rijk in wiens ogen? want als we door de ogen van de gemiddelde aardbewoner kijken is iedereen om hem/haar heen puissant rijk..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben wij dat niet ook? Zoals Gee zegt, wij zijn ook puissant rijk in de ogen van zoveel mensen op aarde....

Het beste antwoord

Morele verplichting valt in de kategorie normen en waarden , respect etc. Veelal gebruikte termen gebezigd door politici , bestuurders en directeuren.
Heden loze woorden.
Tot ca 1960 hadden deze woorden nog betekenis.

Mijn antwoord op de vraag is JA!

We zijn op deze kleine aardbol allemaal buren.
Veel van onze buren sterven door gebrek
Als iemand zoveel geld over heeft , en al drie kapitale
huizen bezit, en, en, en.

Kan met het geld wat hij of zij over heeft , vele buren redden van een gewisse dood.

Helaas kiezen de meeste rijken hiervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Puissant rijke mensen HEBBEN reeds het idee dat ze heel veel aan liefdadigheid doen, daarom zijn ze niet verplicht dat ook nog eens te gaan schenken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
puissant rijke mensen doen aan liefdadigheid omdat een extra aftrekpost is bij de belastingen is. Een plicht is het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,dat hebben ze niet! Maar ze zijn wel degenen die daar ruimschoots de middelen voor hebben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat ze die verplichting niet hebben. Het is hun geld en of ze daar nu eerlijk of niet eerlijk aan gekomen zijn, dat doet niet terzake. Een ieder moet vrij zijn om daar over te beslissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou hun absolute morel plicht moeten zijn.Helaas is de grote hoop quote & co meestal uit of ze een plaats opgeschoven zijn naar boven, niet in de hemel maar in hun materiële roestvrije geldcocoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat hebben ze niet. Want waarschijnlijk hebben ze er keihard voor moeten werken en voor moeten studeren. En zullen ze langere werkdagen hebben dan de gemiddelde Nederlander.

Ze moeten zelf geven wanneer hun hart het ingeeft.