Wat zijn altruïstische verrichtingen?

Ik rijd nu al een paar jaar, en wat ik altijd zo fijn vind is dat je van tegemoetkomende automobilisten een lichtseintje krijgt dat er verderop geflitst wordt. Dit vind ik zo'n mooi voorbeeld van altruïsme: Een totaal vreemd persoon helpen, terwijl je er geen bedankje of wat dan ook voor krijgt, sterker nog je ziet die persoon nooit meer.

Maar toen zat ik te denken, wat zijn nou nog meer altruïstische handelingen?
Het geven van cadeautjes en dergelijke niet, want dat is vrijwel altijd het versterken van een sociale of zakelijke band.
Het helpen van familie of vrienden ook niet echt, want in het eerste geval help je je eigen bloedband, en bij het tweede geval heb je er zelf ook baat bij wanneer die vriend het beter heeft.
Het werken bij een stichting of mensen die ander vrijwilligerswerk doen: Dit gebeurt meestal door mensen die voldoening uit hun werk halen en dus ook hunzelf helpen.

Dus kunnen jullie nog mooie voorbeelden opnoemen die andere mensen zonder eigenbelang doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beantwoorden van vragen op GV zonder er een punt voor te krijgen. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen voelen zichzelf ook goed als ze iemand waarschuwen voor flitsers. "Ha, heb ik die stomme flitsers is even goed te pakken" En ik hoop dat iemand dat ook voor mij doet als er op mijn baan een flitser staat.

Het beste antwoord

Ik denk dat altruïsme heel vaak voorkomt, je moet er echter wel oog voor hebben!!
Nu vanmiddag nog; ik heb afgerekend bij de supermarkt en ik krijg als ik dat wil gratis dominostenen mee (c1000 in dit geval). Ik doe er niets mee maar even verderop staat een jongetje dat die dingen spaart, ik geef ze aan hem.
Ik kom bij mijn flat en iemand ziet mij aan komen lopen met een tas vol boodschappen en wacht speciaal even en gooit niet de deur voor mijn neus dicht.
Het altruïsme zit ook in de dankbaarheid die je niet ziet maar waarvan je weet dat die er wel is. Het jongetje bedankte mij, ik bedankte de vrouw die even de deur voor mij open wilde houden dus ik bedoel maar.
Iemand loopt voor je en laat iets vallen en je attendeert die persoon daar op.
Van die kleine dingen, we zien ze soms helaas niet meer lijkt het, het gebeurt gelukkig wel veel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het beantwoorden van vragen op GoeieVraag.nl!

Toegevoegd na 15 minuten:
Wat meer serieuze voorbeelden zijn:
- Als een voorbijganger te hulp komt als er openbaar zinloos geweld of diefstal plaatsvindt. Zie voor een voorbeeld deze link: http://www.chinasmack.com/videos/wenzhou-chinese-man-throws-bicycle-stop-thieves/

- Het zogenaamde 'Samaritaans doneren' ( http://www.nd.nl/artikelen/onbekend/samaritaans-doneren-kan-bij-erasmus-mc )

Als ik even door blijf googelen vind ik er nog wel een paar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak bij vetragingen en problemen op het spoor zijn er vele mensen op zoek naar hoe ze verder kunnen reizen.
Gezien het feit dat ik nogal wat reiservaringen met het OV heb en ik meestal de alternatieve routes goed weet te vinden, neem ik altijd wel een paar mensen mee op sleeptouw. Zodat hun ook net iets sneller thuis kunnen zijn, als dat ze op de NS hadden gewacht.

Wanneer mensen in nood zitten sta ik eigenlijk altijd wel direct klaar. Bijv. bij medische (nood)situatisch, maar ook bij een overval e.d. Het wil niet zeggen dat ik er altijd tussen zal springen, maar even me telefoon pakken en de politie bellen is niet zo moeilijk.

En de makkelijkste en leukste manier om de mensen om je heen te helpen: Glimlach eens naar de ander, maakt niet uit wie het is en of je die persoon kent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bloed doneren, en orgaandonor zijn.

Toegevoegd na 58 seconden:
en ook je lange afgeknipte haar doneren voor een pruik voor een kankerpatientje.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist helemaal niet dat dit kon +
Rieneke1
14 jaar geleden
www.haarwensen.nl/