Ben je als moeder verplicht om je kind op de hoogte te stellen bij hertrouwen?

Als een moeder hertrouwd, is zij dan verplicht om een kind uit het vorige huwelijk op te hoogte te brengen van het hertrouwen? Zo ja, is hier een wet voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naar mijn weten is daar geen wet voor, maar wel een ethische reden. Is zwijgen in deze te rechtvaardigen? Zou zwijgen (niets zeggen) hier het kind afwijzen; het kind niet voor vol worden aanzien of over komen als niet gewenst?
Zou die moeder deze zware last willen en kunnen dragen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien in verband met de erfenis.Want als u eerder komt te overlijden dan uw huidige echtgenoot krijgt het kind niets.Ligt dus ook een beetje aan de leeftijd van het kind in kwestie.Oersoonlijk zou ik het wel doen.

Antwoorden (3)

De voorwaarden voor een huwelijk staan vermeld in het burgerlijk wetboek, boek 1 titel 5. Daarin staat dit niet vermeld.

Dus het is geen wettelijk vereiste (maar niet melden vindt ik persoonlijk niet erg netjes).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ja, stel dat er verder geen contact is tussen moeder en kind, waarom zou je het dan melden?
Verplicht betekent tegelijk eigenlijk ook dat als je het niet doet, dat het dan strafbaar is. Dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk en niet het geval..
Verplicht denk ik niet, fatsoenlijk en netjes lijkt me wel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een ouder of een kind ouder dan 21 jaar heeft geen enkel verplichting om te melden aan elkaar dat ze gaan trouwen of scheiden of kinderen willen krijgen wat dan ook. Fatsoenlijk is het wel om dit te doen.