De wintertijd is eigenlijk de 'normale' tijd. In 1907 bedenkt de Londense aannemer William Willett de zomertijd. Zonder zomertijd is het in de zomer al om 3.30 uur licht en tegen 21.30 uur donker. Zo vroeg al licht is zonde omdat je de lengte van het daglicht niet gebruikt. Door de klok een uur te verzetten werd het 's avonds langer licht en dat het wat later licht werd maakte niet zoveel uit. In Nederland is de zomer -en wintertijd in 1977, vanwege de oliecrisis, opnieuw ingevoerd. Daarvoor werd het nog van 1916 tot 1945 gebruikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Door gebruik te maken van de zomertijd wordt er energie bespaard. Verlichting hoeft minder lang te branden. Mogelijk komt aan deze maatregel om energie te besparen een einde, want Brussel onderzoekt volgend jaar of het vooruit- en terugzetten van de klok wel zin heeft. Tot eind 2007 liggen de afspraken vast, maar daarna zou het wel eens afgelopen kunnen zijn met de zomer- en wintertijd. Eerder lanceerde de PvdA nog een plan om de zomertijd een maand te verlengen. Dat zou nog meer energie besparen. Door de klok in februari al terug te zetten, hoeven de lichten 's avonds pas later aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat is het echt.
Kijk maar eens bij de link hieronder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, het levert een uur extra inkomsten op voor de horeca. Een uur extra genieten voor de consument.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het besparen van enerie, waar de zomertijd voor bedoelt is, schijnt erg tegen te vallen. zie link.
Erg nuttig is het dus niet, wel lekker die lange zomeravonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderzoek heeft uitgewezen dat de verandering van zomer- naar wintertijd en andersom schadelijke effecten kan hebben op het biologische patroon van de mens, en dan met name oude mensen. De tijdsgebonden verandering van dagelijkse bezigheden schijnt bij sommige mensen niet bevorderlijk te zijn voor de gezondheid.