Ik zie tegenwoordig nooit meer iemand pijp roken. Is het uit de mode? En zo ja, waarom dan?

De sigaar en sigaret zijn er immers ook nog steeds.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die vraag wilde ik ook een keer stellen! Wat toevallig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag !

Het beste antwoord

Je ziet tegenwoordig in het openbaar minder rokers, DUS ook minder pijprokers. Daarbij is roken steeds meer van een tijdloos genot verworden tot een snelle kick, effe vijf minuten een paar hijsen wegwerken voor je weer naar binnen mag, en een pijp past daar beslist niet bij. Pijproken is genieten van roken, het roken zelf en vaak zelfs het roken alleen.

Op de werkvloer mag dat al tijden niet meer, en ook in de huiskamer zie je het teruglopen. Wat dat betreft heeft de sigaret de pijp al meer dan een halve eeuw sterk teruggedrongen. Het past ook niet meer zo goed in de haastige, na-oorlogse leefstijl.

Grappig genoeg is onder de elektrische rookmiddelen (die er ondanks het gebrek aan publiciteit nog steeds zijn en op welk gebied nog steeds aan de lopende band vernieuwingen plaatsvinden) de pijp wel weer bovenmatig populair. Het aantal pijprokers is daar dan ook ruimschoots boven het gemiddelde van het aantal 'analoge' pijprokers, en de leeftijd ligt beduidend lager. Dat komt omdat bij elektrisch roken door de verschillende smaken, de manier van dampen en de verminderde controverse (en uiteraard de geur die je verspreid) pijproken, het langdurig genieten van het ritueel zelf, heel goed past bij het apparaatje. En omdat je er een veel dikkere batterij in kunt plaatsen.

Veel nieuwe modellen gaan daarom steeds minder lijken op een sigaret, en steeds meer op diverse varianten van de pijp, of worden in elk geval op ongeveer dezelfde wijze gerookt.

Zelf heb ik natuurlijk wel een elektrische pijp en varianten daarop, wat me deed besluiten ook eens een normale pijp te proberen, maar helaas, de smaak van pijptabak kon me beslist niet bekoren.

De sigaar (ook in mindere mate trouwens) en met name de sigaret zijn er niet 'nog steeds', ze hebben eigenlijk al vanaf het begin in grote mate de pijp langzaam maar zeker verdrongen. Wat er nog aan pijprokers over is, is een redelijk stabiele maar inderdaad relatief kleine groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

omdat binnen roken verboden is en het niet lekker is om buiten een pijp te roken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pijp roken is een substituut van moedermelk drinken... Sinds dat psychologisch vast is komen te staan, (je zuigt iets wits naar binnen) durft geen enkele volwassene zich meer in het publiek te begeven met een rokende pijp... zodoende...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik persoonlijk rook nog steeds graag pijp net zo als een redelijk grote groep goede vrienden. Maar je ziet het minder. Maar kijk je in een tabakzaak hebben ze nog steeds een groot assortiment dus de markt is er.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt sowieso veel minder gerookt, maar de de echte liefhebber van pijpen, aan zal zijn/haar verslaving blijven toegeven.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen verslaving, slechts een ontspanning met genot. Pijp rook blijft namelijk slechts in de mond
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jc54, de groten liefhebbers van pijpen (zoals jij het omschrijft in je antwoord) zijn toch vrouwen. Ik offer mij alleen maar op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar komt het genot dan vandaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL dubbelzinnig antwoord +
jc54
14 jaar geleden
@GoldEnten; dat van die neusgaten, dat was inderdaad serieus. Ik begrijp niet waarom die vraag verwijdert is, of de vragensteller moet het zekf gedaan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jeroen: Ik zie nooit vrouwen een pijpje roken! Nou ja, Ik heb het ooit een keer gezien, een pijprokende vrouw in de trein. (echt waar!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pijp rook je niet over je longen en is nauwelijks verslavend. Het is echt genieten van de rook (en je moet roken om dat te snappen). Sowieso is de rook heel belangrijk. Anders was het werkwoord wel 'tabakken' geworden. En in het e-rook-segment is de rookproductie beduidend belangrijker dan enig ander effect van de damp. Rookloze en rookarme sigaretten verkopen nauwelijks ; stomen willen ze.
Ik denk dat de filtersigaretten-industrie het kapot heeft gemaakt. Naast het aantal pijpenrokers zijn er ook steeds minder shag-rokers. Nederland is nog een van de weinig landen waar pure tabak (voor pijp of shag) nog te kopen is.
De commercie dus weer.. en we doen er allemaal aan mee.