Zijn er dorpen of steden in Nederland die de oude klerendracht nog hebben? En in Amerika?

Zijn er ergens in Nederland of Amerika (of England) nog dorpen die de klerendracht van de 17 á 20e eeuw aanhouden? Zo ja, welke zijn dat?

(Met bloesen in lange rokken, gewoon de dagelijkste kleding, niet die van de rijke mensen)

Toegevoegd na 33 minuten:
Zoals in de tijd van Beatrix Potter

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.7K

Antwoorden (2)

In Bolivia kwam ik groepen Mennonieten tegen. Is nu wel 15 jaar gelden. Zij zijn ooit onder leiding van Menno Simons uit NO-Nederland vertrokken wegens armoe door arme gronden en relgieuze afkeer tegen overheidsbemoeienis zoals dienstplicht en belastingheffing.
Zij droegen nog steeds ouderwetse broeken, bretels; spraken Nederdeutsch, lazen geen kranten en luisterden niet naar radio of versterkte muziek. De vrouwen hadden wijde donkere rokken en hadden typische strooien hoedjes

In de bron zie je waar mennonieten in Amerika wonen

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een bron geeft plaatsen in Mexico aan waar mennonieten te vinden zijn.

Toegevoegd na 11 minuten:
Aan de plaatjes in bron 3 zie je dat de mennonieten in Midden en Zuid Amerika er nog klassieker uitzien en dat ze in de USA wat moderner gekleed lijken gaan inmiddels, behalve bij feesten.
10 jaar geleden
Je hebt naast de Mennonieten die mijn voorganger al noemde ook nog bijvoorbeeld de Amish. Deze leven tegenwoordig voornamelijk in Amerika maar komen oorspronkelijk uit Zwitserland, waar ze eeuwen terug moesten vluchten wegens geloofsvervolging.
De Amish leven nog steeds in een leven zoals dat was in de 17de eeuw, of in elk geval proberen ze dat. Ze dragen de kleding uit die tijd, gebruiken paard en wagen, en hebben geen enkele vorm van moderne technologie (geen radio, geen telefoon, geen auto's...Niks). Sommige van de Amish zijn tegenwoordig overgegaan naar de Mennonieten, maar er zijn nog steeds groepen Amish, voornamelijk in Pennsylvania, Ohio en Indiana.

Old German Baptist Brethren dragen ook nog altijd de klederdracht van de 19de eeuw.

Verder heb je ook nog bijvoorbeeld de Hutterieten, die in hun levenswijze wel moderne technologie accepteren, maar wel nog vrij ouderwetse kleding dragen, maar meer de kleding uit de jaren 1920, dan echt uit 1800 of iets.

In Nederland heb je niet echt van dit soort gemeenschappen. Wel een paar gemeentes waar de oude klederdracht nog door een enkeling wordt gedragen (Staphorst, Volendam, Urk) maar niet meer waar men echt leeft naar die tijd, zoals de Amish en Old German baptist Brethren doen. Dit heeft te maken met dat deze groeperingen vaak in de 18de, soms 19de, eeuw naar Amerika trokken, omdat hun levenswijze in Europa door veel Katholieken en Protestanten niet werd geaccepteerd. Bovendien leven deze groeperingen vaak van de landbouw en zonderen ze zich af van de maatschappij op een manier die met de Nederlandse (en veel Europese) regelgeving niet mogelijk is.