Waarom wonen de mensen in Brazilië bijna allemaal in de steden?

En niet bijvoorbeeld op ht platte land ofzo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Urbanisatie, het fenomeen dat mensen naar steden trekken, zie je eigenlijk overal plaatsvinden.

Je ziet het in derdewereldlanden, omdat in de stad toch vaak de beter betaalde banen zijn en het een kans is om de armoede van het platteland te ontvluchten.

In ontwikkelde landen, ook in Nederland, zie je hetzelfde in meer of mindere mate wel gebeuren. Vaak trekken jongeren naar de steden om een baan te vinden of om te studeren, in de Randstad zijn toch meer banen dan in Friesland of Groningen. Andersom zie je in Nederland ouderen dan soms ook weer terugtrekken naar het platteland omdat het daar rustiger is. Maar bij mijn weten is de beweging van platteland naar stad nog steeds groter dan andersom, vandaar ook het fenomeen spookdorpen wat je in het Noorden nog wel eens hoort.

In Brazilië zal het ook een combinatie van de bovenstaande twee factoren zijn.

Voor meer informatie en een betere uitleg verwijs ik je door naar de bron.