Is dit ook racisme?

In de usa zijn de blanke barbiepoppen duurder dan de "afro-amerikaanse" barbiepoppen.Nu is de "afro-amerikaanse" bevolking beledigd en beschuldigen de winkels van racisme.Overdrijft de "afro-amerikaanse" bevolking niet een beetje,of is dit ook racisme?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik denk dat de afro-amerikaanse bevolking nog steed problemen heeft met het "negerhut van Ome Tom" syndroom, en ieder excuus zoekt om gelijkwaardig behandeld te worden.
Je kunt overal wel een probleem van maken, maar je kunt natuurlijk ook proberen om je ergens bij neer te leggen en gewoon verstandig te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Ik vind het wel een beetje.

maw afro-amerikanen zijn minder waard..
tenminste zo komt het over.
maar goed, ik heb nog geen aziatische barbies gezien.
of bestaan we niet? :-S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd het komt over alsof ze minder waard zijn!
belachelijk dit heb ik nog nooit eerder gehoord!
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou en of die er zijn, zie
http://images.google.com/images?q=barbie+asian&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&ei=6kabS_DGBc2jsQabupHJDg&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CCwQsAQwAw
Er is zelfs een moslim-barbie !
http://adamite.files.wordpress.com/2007/10/fulla.jpg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh my God..
Raar hoor, als dit echt zo is.
Ik kan het me bijna niet voorstellen.
Mocht het wel zo zijn, dan zou ik wel eens de reactie van een fabrikant willen horen, want ook hij is er niet bij gebaat dat er zo gereageerd wordt op zo'n product, laat staan dat hij zo'n product in de markt zou willen zetten, en als dit werkelijk de echte reden is ,is het zeker discriminatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet dat het met racisme te maken heeft. Afro-amerikaanse poppen verkopen nou eenmaal minder goed dan blanke poppen, daar zal het wel aan liggen.

Als je een bruine barbie wilt, ben je goedkoper uit ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was het idee van de afro-barbie niet dat het niet Barbie, maar een vriendin van Barbie is? Net zoals Ken niet Barbie is?

Even gegoogled: jawel, de zwarte barbie is niet Barbie maar Terese. En Terese is nou eenmaal minder in trek.

Miepen over racisme als de Terese-poppen in de aanbieding zijn en de Barbie-poppen niet, is zoiets als miepen over sexisme als de Ken-poppen in de aanbieding zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antword+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met twee 'oo' s uiteraard..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Teresa is Latina, niet afro-amerikaans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is Mattel door de namen heen en zijn ze ze dubbel gaan gebruiken? Tijdens mijn google-actie kwam ik ook de spellingsvariant 'Therese' tegen. Sowieso niet 'Teresa' met een a op het eind. (Die zal best bestaan, maar wordt niet genoemd in verband met deze rel.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dikke +, dit is gewoon iets discriminatie noemen bij gebrek aan beter
ja dat is zeker racisme!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer voor de mensen die zich daardoor instant beledigd voelen, maar de markt houdt zich niet zo bezig met rascisme ; die houdt zich uitsluitend bezig met vraag en aanbod en geld verdienen.
Dat de zwarte barbie (net als de rode barbie, de kleine barbie en de brunettebarbie) minder goed verkoopt en dus vaker in de aanbieding of sowieso goedkoper zal zijn, ligt dan voor de hand.

Zo hebben mijn kinderen een zwarte Babyborn gehad. Aanvankelijk waren die even duur, maar blijkbaar had de doelgroep (het 'afro-amerikaanse' of in Nederland voornamelijk Surinaams en Afrikaanse deel van de bevolking) geen behoefte aan zo'n dure zwarte pop, dus toen die 2 zwarte exemplaren na een jaar nog in de winkel lagen stof te vergaren, gingen ze in de aanbieding. Ik kijk niet op een kleurtje, dus koos gewoon de goedkoopste pop er uit.

Als ze zich er dus zo druk om maken dat die zwarte pop te goedkoop is, KOOP ze dan massaal, dan worden ze vanzelf duurder. Misschien nog wel duurder dan Barbie herself.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het gewoon een kwestie van vraag-en-aanbod. Als zwarte poppen niet verkopen als ze net zo duur zijn als blanke poppen moeten ze goedkoper in de schappen liggen.
Misschien is het wel zo dat de zwarte bevolking in de VS over het algemeen minder inkomen heeft dan de blanke bevolken en ze dus rekening houden met het feit dat zwarten minder te besteden hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind van niet. Het is niet zo dat ze vantevoren bedacht hebben dat ze de zwarte poppen voor minder geld zouden gaan verkopen (in dat geval vind ik het wel anders). Ze kostten in het begin evenveel, maar de zwarte verkochten gewoon niet goed genoeg. En dus doen ze net als bij alle andere producten die niet goed verkopen die ene variant afprijzen.
Dat is precies hetzelfde als wanneer ze, weet ik veel, knuffels van winnie de pooh ofzo verkopen, en er van die tijger minder verkocht worden dan van dat varkentje; dan gaan ze ook die tijgerknuffel wat goedkoper maken, in de hoop dat die dan wat beter verkocht gaat worden.
En dan denk je toch ook niet 'ohoh wat een speciesisme, deze winkel vindt tijgers minderwaardig aan varkens!!!', toch?
Zo moet je het zien, het is gewoon speelgoed, waarvan de prijs mede door de markt bepaald wordt.
Maar goed, barbies lijken op mensen (nou ja....), dus dan leg je al snel het verband met echte mensen, maar ik denk dat je dat niet moet doen.

Overigens zou je het ook andersom kunnen zien: als die zwarte poppen goedkoper zijn, kan je net zo goed zeggen dat het discriminatie tegen blanken is: je maakt het kinderen makkelijk om met zwarte poppen te spelen en moeilijk om met witte poppen te spelen; of dat het positieve discriminatie is: je moedigt ouders aan om hun kinderen met zwarte poppen te laten spelen, wat waarschijnlijk wel invloed heeft op hoe snel ze bevriend raken met donkere kinderen die ze ontmoeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook gelezen in de krant.
De reden was een overschot van de donker getinte poppen en ja wat moeten ze dan?
Weggooien? dan krijgen ze nog meer commentaar, het grote probleem was ook nog dat ze de kenmerken hadden van een blank lijf en dat er ook goede poppen waren die wel goed verkocht werden.
Dus is het geen racisme maar de verkoop van mislukte poppen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is onzin en nonsense, maar in Amerika maakt men van een mug een olifant... Het is onzin en nonsense, meer niet... En ik vermoed dat de reclamejongens hier achter zitten, die lachen zich kapot... Allemaal gratis reclame voor het product...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
-1 voor de reclamejongens, dit keer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Arme reclamejongens. Allemaal kapot...
In jaren '60 is er in Amerika een onderzoek geweest waarin blanke en "niet blanke" kinderen gevraagd werd welke pop mooier was, een blanke of een zwarte pop. De overgrote meerderheid koos de blanke pop. Niet lang geleden is dit onderzoek herhaald, met dezelfde uitkomst. Daarom veroorzaakt deze lagere prijzing van de Terese pop extra veel emotie bij een bevolkingsgroep voor wie rassendiscriminatie erger was/is dan wij ons hier in Nederland kunnen voorstellen. Maar in dit geval is het afprijzing om economische reden, geen racisme. Al kan je je natuurlijk wel afvragen wat nou eigenlijk de reden is dat de afro amerikaanse pop minder goed verkoopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden waarom die poppen goedkoper zijn, is niet bekend. Daarom is het ook lastig om daar een oordeel over te geven. Vaak zijn producten goedkoper als er minder van verkocht worden. Niet omdat de mensen met een zelfde kleurtje als die poppen, minder zijn. Dat oordeel geven de mensen er zelf aan en winnen ze niets mee.
Als je iets wilt vinden, lukt dat altijd. Een reden om jouw mening te onderschrijven, een stok om mee te slaan. Het is maar hoe jij het zelf WILT zien.

Ben jij bijvoorbeeld van mening dat oorlog goed is, dan zul jij allemaal dingen bedenken en gelijkgestemden vinden, wat dat onderschrijft. Wat je aandacht geeft groeit!
Of dat nu positief of negatief is maakt niet uit. Dan kun jij je beter focussen op wat je WEL wilt dan wat je niet wilt. Dan maak jij je leven een stuk prettiger.
Zo ook voor deze vraag:
Willen deze gekleurde mensen het voordeel van de goedkopere poppen zien of het negatieve van vermeend racisme?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden staat in mijn reactie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden waarom ze goedkoper zijn staat er niet bij, dat bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel de bouw van donkere mensen is anders dan die van blanke mensen, donkere mensen hebben vaker een achterwerk naar achteren en de onze is wat platter ook hun hakken steken vaak wat meer naar achteren en hun gezicht is ook anders, denk aan dikke volle lippen of een bredere neus.
Deze poppen hadden alle kenmerken van blanke mensen terwijl er ook poppen zijn met de kenmerken van donkere mensen, die verkopen wel goed.
als ze duurder waren geweest dan hadden ze waarschijnlijk ook geklaagd over racisme. Ze zoeken en vinden altijd wel iets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kwam een foto daar van al een paar dagen eerder tegen op een andere site. Naar mijn idee heeft het nog lang geduurd voor de Amerikanen er heibel om zouden gaan maken.
De poppen waren wel duidelijk oorspronkelijk dezelfde prijs alleen afgeprijsd. En dan kan je natuurlijk wel kwaad worden dat de ene pop wel en de andere niet afgeprijsd wordt maar als winkel ga je geen producten afprijzen die het niet nodig hebben. Ik denk ook niet dat je het een winkel kwalijk kan nemen dat ze een slecht verkopend product afprijzen.
Je kan natuurlijk alle klanten kwalijk nemen dat ze die ''afro-amerikaanse'' pop niet kopen maar of dat nu nut heeft.
Ik heb ook niet de indruk dat er ook maar iemand zich er druk om zou hebben gemaakt als het andersom was geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik zou meteen een hele zwik van die goedkope bruine poppen kopen als ik een dochter had. Mijn nichtje speelt alleen met bruine Bratz, vindt ze mooiere poppen.