Het percentage vrouwen in Nederland dat bewust kinderloos is, is de afgelopen jaren toegenomen.

Uitgesplitst naar leeftijd is te zien dat onder vrouwen van 60 jaar zo'n 5,5% bewust kinderloos is, bij vrouwen van 45 jaar is dat zo'n 8,5%, van de vrouwen van 30 jaar verwacht 20% geen kinderen, waarvan de helft een bewuste keuze is. Bij hoogopgeleide vrouwen is dit percentage nog enkele procenten hoger.

Dit komt naar voren uit onderzoek van Trouw/CBS. Uit andere onderzoeken (zie bronnen) komt ongeveer hetzelfde naar voren.

Al met al kan ik hieruit concluderen dat oudere vrouwen over het algemeen minder vaak bewust kinderloos zijn dan jongere vrouwen. Daarnaast zijn hoogopgeleide vrouwen iets vaker bewust kinderloos dan lageropgeleiden, al heeft e.e.a. ook met de afkomst te maken.

Toegevoegd na 39 seconden:
Kan geen vierde bron toevoegen, bij deze: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/712702/2004/05/25/Kwart-hoger-opgeleide-vrouwen-blijft-kinderloos.dhtml
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Bedankt!