Is afgunst in feite een vorm van waardering?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemands afgunst kan dát waarderen,
wat een afgunstig iemand zelf niet heeft; zó meen ik...

Het beste antwoord

Jazeker... Maar ook van minderwaardigheid... Jij voelt je minderwaardig en gunt die ander dat niet...

Dus het is ongewilde waardering, heel goed opgemerkt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Nee dat is het niet. Het is gewoon een slechte eigenschap, net als jaloezie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgunst is een vorm van jaloezie. Jaloezie betekent in feite dat je hetgene wilt, wat iemand anders heeft. Eigenlijk kijk je dus tegen de ander op, dat hij ditgene wel heeft.

Dus ja; het is een vorm van waardering, al ervaar je dit zelf zo niet en zal de ander dit ook niet zo ervaren. Ik denk wel dat degene die afgunst ervaart, dit voor zichzelf in waardering om zal kunnen zetten.

Wanneer iemand jaloers op je is om het ene of ander, kun je je immers trots gaan voelen. In feite voel je dan al de waardering van de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zou je het kunnen benaderen. Afgunst is een ander niet gunnen wat hij/zij doet, heeft of presteerd. Het is een vorm van jaloezie, het gevoel dat een ander het beter heeft, een vervelend gevoel omdat iemand anders iets leuks of moois heeft. Waardering is meer het besef dat iets of iemand belangrijk is. Bij afgunst wordt in feite hetgeen wat jij hebt gewaardeerd, maar niet dat jij het bezit.

Dus ja het is een waardering in de zin dat waar het om gaat gewaardeerd wordt. En nee, omdat de persoon die hetgeen in bezit heeft niet gewaardeerd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgunst (jaloezie) is vaak ook gerelateerd aan leedvermaak, plezier in het ongeluk van anderen. Van de andere kant bezien heeft het ook te maken met bezorgdheid en een instinctieve behoefte te beschermen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevoelsmatig relateer ik afgunst meestal aan materiele dingen en jaloezie aan gevoelsdingen.
In ieder geval worden beide als negatief gezien.
Afgunst is letterlijk :afkeuring van een gunst (die de ander heeft). "Jij hebt iets wat ik jouw eigenlijk niet gun, omdat ik het zelf wil."
Dat lijkt mij geen waardering.
Dat is eerder hebberigheid.

Als je naar alle synoniemen voor afgunst kijkt, dan zijn dat ook allemaal van die negatieve woorden:
afgunst: animositeit
afgunst: broodnijd
afgunst: haat
afgunst: hak
afgunst: ijverzucht
afgunst: jaloersheid
afgunst: jaloezie
afgunst: Jaloers
afgunst: kif
afgunst: kift
afgunst: kinnesinne
afgunst: nijdigheid
afgunst: nijd
afgunst: naijver
afgunst: wangunst
afgunst: wrok
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het eerder een teken is van minderwaardigheidsgevoel of onzekerheid van de persoon die afgunstig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgunst is de andere kant van de medaille van waardering. Het is jaloezie op dingen die de ander heeft en jijzelf niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is het dat! Achter afgunst steekt altijd iets van:Had ik ook maar... Dus dat geeft idd een soort van waardering aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgunst is een gevoel van leed of spijt over het goede dat een ander te beurt valt en dat men hem niet gunt.

iets waar een persoon of een groep van personen belang aan hecht, dit leidt vaak tot het stellen van al dan niet geschreven normen; voorbeelden van waarden zijn: "gezondheid", "vrijheid", "zekerheid", "geluk". •de mogelijke opbrengst bij het op de markt brengen van een goed of dienst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee afgunst wil zeggen dat je niet blij voor de ander kunt zijn, je gunt iemand net niet dat gene waar de ander gelukkig mee is. Waardering zou zijn als je geen afgunst hebt. Dus dat je juist iemand dat gene kan gunnen waar hij/zij zo blij over is. Dus heeft afgunst niets met waardering te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgunst is vaak een kind van de jaloezie. En jaloezie kan in sommige opzichten inderdaad een negatieve manifestatie zijn van waardering.

Maar dat is natuurlijk lang niet altijd zo.