Waarom hebben niet alle hulpdiensten dezelfde kleur auto?

Een brandweerauto heeft de kleuren rood en goud.
De ambulance heeft de kleuren geel en rood met blauwe letters.
De politie heeft rood, wit en blauw.
Waarom hebben ze niet allemaal dezelfde kleur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Groot voordeel van de verschillende kleuren is dat je snel doorhebt wat je aan de hulpverleners hebt. Het is van groot belang dat de ambulance, brandweer en politie niet door elkaar worden gehaald. Politiemensen zijn opgeleid om met geweld om te gaan. Op de één of andere manier reageren sommige mensen negatief als ze een politieagent zien, zelfs met agressie. Dit doen ze niet als ze een brandweerman of ambulancebroeder zien. Ik zou zeggen: houden zo, want de politie kan op een professionele manier met de agressie omgaan.

Hetzelfde geldt voor de ambulance en brandweer: komt een ambulance aan bij een brand (die vaak ook voor de zekerheid wordt gealarmeerd) verwachten mensen niet dat ze de brand gaan blussen, want mensen weten waarvoor ambulancemedewerkers er zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het duidelijke antwoord.

Andere antwoorden (4)

Omdat ze herkenbaar moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze allemaal dezelfde kleur hebben zijn ze toch veel makkelijker te herkennen?
Onder de link BRON kun je een hele uitleg vinden over de striping van de hulpverleningsvoertuigen.
Meer en duikelijker kan ik het niet vinden... ;-)

Toegevoegd na 16 minuten:
Het verschil in hulpverleners zit in de huisstijl van verrschillende instanties, zie link 2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is al een proces op gang gekomen, om de voertuigen van de hulpdiensten beter herkenbaar en meer uniform te laten zijn.

Vanaf 1 maart 2009 worden nieuwe hulpverlenersvoertuigen voorzien van een nieuw tweetonig voorrangssignaal ( sirene). Deze sirene is voor politie, brandweer en ambulance gelijk.

Logisch gevolg is eigenlijk dat het uiterlijk van de voertuigen ook meer op elkaar gelijkend gaat worden in de toekomst. Het zou best kunnen zijn, dat de kleuren wat meer op elkaar afgestemd gaan worden. Eerste belang is namelijk dat mensen doorhebben dat er een hulpverlenersvoertuig nadert en niet zo zeer dat ze meteen zien, om welk voertuig van welke dienst het gaat. Anticiperen op het mogelijk voorrang moeten verlenen in het verkeer is veel belangrijker dan het direct kunnen onderscheiden van de verschillende hulpdiensten.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Omdat er een dag dat alle hulpdienst zullen dezelfde kleuren verplicht zullen hebben zoals men nu bezig is het telefoonnummer te uniformiseren.