Wat betekent de lichaamstaal wanneer iemand (met de ellebogen op tafel) de mond verbergt met gevouwen handen tijdens het praten?

Toegevoegd na 24 minuten:
Het viel mij n.l. op bij iemand die,voor zijn beroep, iets belangrijks moest bespreken met mij.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Ellebogen op tafel in combinatie met de gevouwen handen wordt ook wel de 'bidhouding' genoemd. Het kan arrogantie, ijdelheid, maar ook nauwverholen onzekerheid zijn. Je moet nonverbaal gedrag in context zien van de situatie. Bijvoorbeeld armen over elkaar betekend niet alleen een verdedigende houding, maar ook dat je het koud kan hebben. Verder moet je de 'gedragingen' in clusters zien. Bijvoorbeeld: armen over elkaar, de voeten die richting de deur wijzen en de wenkbrauwen omlaag.
Het is kan dus net zo goed onzekerheid zijn als arrogantie, maar gezien de situatie kan jij dat beter aanvoelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voeten en ogen zeggen ook veel. Probeer daar maar eens op te letten de volgende keer in zo'n situatie.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En het kan ook nog zijn dat hij z'n mond vol heeft... Lichaamstaal is niet zo makkelijk te interpreteren; daar moet je voorzichtig mee zijn.
Naar mijn idee is het een houding van iemand die met zorg de woorden zoekt waarmee hij het beste kan uitdrukken wat hij wil zeggen. Soms kost het de spreker enige moeite om de juiste woorden te vinden. Deze houding biedt dan misschien een bepaalde rust en concentratie om de juiste woorden te vinden.

In een documentaire over de bekende advocatenbroers Anker meen ik een van de broers deze houding wel eens te hebben zien aannemen. Zij kiezen hun woorden steeds met veel zorg, omdat ze gebonden zijn aan juridische regels en tegelijk perfectionistisch zijn in hun taalgebruik en in hun werkzaamheden.

Toegevoegd na 21 uur:
Je zou deze houding en dit gedrag kunnen beschrijven als "bedachtzaam", dus voorzichtig en niet gehaast.
Plaatje bij antwoord
Antoni
10 jaar geleden
Een goede manier om lichaamstaal te 'ontcijferen', is door het na te doen. Ga zelf met je ellebogen op tafel en met je handen voor je mond zitten, hoe voelt dat? Voor mij voelt het alsof ik diep nadenk, alsof ik de juiste woorden moet zitten. Misschien om een naar bericht zo zacht mogelijk te vertellen>