Wetenschappers denken dat de gemiddelde temperatuur op aarde deze eeuw zal stijgen met 1,4 tot 6,4 graden Celcius. Zo’n snelle toename is de afgelopen 10.000 jaar niet voorgekomen. De grote marge in de voorspellingen komt doordat de klimaatmodellen niet perfect zijn en omdat er gerekend is met verschillende emissiescenario's. Het is tenslotte niet bekend welke hoeveelheid broeikasgassen in de toekomst uitgestoten zal gaan worden. De opwarming van de aarde zal op het land sneller gaan dan in de oceanen. Daarnaast zal de stijging het grootst zijn op hogere breedtegraden in de winter. Als het klimaat verandert, zal dat voor de mensen, dieren en planten grote gevolgen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het broeikaseffect sterker wordt, zal de temperatuur op aarde stijgen. De afgelopen honderd jaar is het op aarde 0,6 graad warmer geworden.

Dit kan invloed hebben op de volgende zaken:
Zeewater
Door opwarming van de aarde stijgt de zeespiegel en smelt ijs op de polen.Gletsjers en poolijs kunnen
smelten, hierdoor kan het zeewaterpeil stijgen.

Natuur
Als het klimaat warmer wordt zal de natuur ook veranderen waardoor diersoorten uit kunnen sterven. Als gevolg van droogte kunnen meer bosbranden ontstaan en kunnen de woestijnen
groter worden.

Voedsel
Het opwarmen van de aarde kan koude gebieden geschikter maken om voedsel te verbouwen. Maar op andere plaatsen kan het zo droog worden dat de oogsten mislukken en de mensen daar niet genoeg te eten hebben.

Gezondheid
Een klimaatverandering kan van invloed zijn op de gezondheid van de mensen. Op plaatsen waar het nu al heet is, kan het dan zo heet worden dat mensen er ziek van worden. Ook kunnen tropi
sche ziekten zoals malaria dan voorkomen in gebieden waar dat nu niet het geval is.

Wat echter belangrijk is, is dat wetenschappers er nog niet over eens zijn, hoeveel de temperatuur op termijn kan stijgen en wat dan de precieze gevolgen zullen zijn. We horen in de media de laatste jaren vooral veel doemscenario's, die voor veel angst zorgen. Hoe het precies gaat lopen is echter nog niet duidelijk. Dat we niet moeten stil zitten en afwachten is al wel duidelijk.
14 jaar geleden
Tel de rampen van het afgelopen jaar maar op; overal aardbevingen, aardverschuivingen, modderstromen, weersveranderingen, tsunamies etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige effect van het broeikasaffect wat er toe doet is dat het het leven op aarde mogelijk maakt.
Als je echter doelt op de vermeende problemen die er mee zouden samenhangen kan ik je het allerbelangrijkste effect noemen en dat is het genereren van geldstromen in de richting van millieugroepen, speudo- wetenschappers wetenschappers, pers en media met als onvermijdelijk gevolg dat de belastingen en milleuheffingen al sterk gestegen zijn en in de nabije toekomst nog verder zullen stijgen.