Heb je als mens het recht om op een menswaardige manier je leven te beeindigen.Door leeftijd,pychiatrie ziekte .Als het leven lijden wordt?

Moet dit niet meer bespreekbaar worden gemaakt.
En bij een gezond leven al kunnen vastleggen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja! Ik vind dat zelfs als je niet oud bent of ziek, je zelf de keuze moet hebben om te kunnen stoppen met leven.
Als het gewoon niet lukt om gelukkig te zijn, je zo ongelukkig bent, is het leven ook lijden. En ik vind dat mensen dan moeten kunnen stoppen, als ze dat echt willen. En dat op een fijne manier doen, waarbij je afscheid kan nemen van je geliefden, geen pijn hebt tijdens het sterven, en je geliefden geen enge dingen hoeven te zien; dat vind ik echt belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een MOOI antwoord en wat zou ik hier graag een plus voor geven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fynnya, ook ik wens een ieder een pijnloze en rustige 'overgang'.
Maar wanneer 'ongelukkig zijn' dé rede is om uit het leven te stappen, slaan we de plank m.i. mis. Kort door de bocht: het leven kan als lijden voelen. Het is aan ons ermee om te leren gaan en niet bij het minst geringste (ik chargeer) uit het leven te stappen. Wanneer we dan toch incarneren, krijg je hetzelfde wéér op je boterham. We moeten het nú doen, en laten we niet denken dat dood (of scheiding) de oplossing is voor onze problemen door er voor 'weg te lopen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook niet over af en toe ongelukkig zijn hoor, maar als mensen het leven echt als een hel ervaren.... dan is sterven waarschijnlijk een opluchting voor hen, en beschouw ik het wel als martelen om ze verplicht hier te houden.
Leven na de dood bestaat zeer waarschijnlijk niet, dus dat zie ik niet als reden om te blijven. En mócht het wel bestaan, nou ja, dan doe je het over. Maar de kans dat dat niet hoeft is veel groter, dus wat heb je te verliezen? Als je stopt is er een kleine kans dat het overnieuw moet, als je niet stopt zit je gegarandeerd nog met die ellende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het mee eens baardman.

Andere antwoorden (5)

Ja! Iedereen heeft het recht te beslissen over zijn eigen leven, als je graag dood wilt dan is dit je eigen keuze en moet dit gewoon mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat thema is zelfs aanvaard in de katholieke kringen van de meeste universiteiten.(Leiden, Leuven) Vanaf het moment dat het lijden een "normaal" bestaan onmogelijk maakt, is in consensus met patient een levensbeëindiging mogelijk. De discussie is nu verplaats naar mensen die niet lijden en die toch een legale levensbeëindiging willen. De schrijfster K. Hemmerechts heeft recent hier een boek over geschreven. Zij had nl. plannen in die zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
informatieve bijdrage, patrick. Mooi. +
Het leven bestaat uit allerlei vormen van lijden:
pijn, verdriet, afgunst, haat.
Dit lijden wordt niet gedirigeerd door een hogere macht,
maar de oorzaken liggen vooral in de mens zelf.
Dat betekent ook dat de mens er zich van kan bevrijden.
Als je jezelf namelijk identificeert met het denken, label je automatisch de vormen die om je heen bestaan met goed of slecht. Hieruit ontstaat ontevredenheid. Of het leven gaat niet zoals jij het verwacht. Er ontstaat ontevredenheid. Het enige wat je kunt doen is ja zeggen tegen dit moment (het enige moment dat werkelijk bestaat), je niet langer richten op de toekomst of het verleden en het leven accepteren zoals het komt.

Dus om niet langer te leiden heeft het geen zin om je leven te beëindigen. Ons doel is om in te zien dat het leven leiden is, en ons bewust te worden van de werkelijke onsterfelijke essentie van ons zijn.

Dan nu nog een onweerlegbaar bewijs van onsterfelijkheid:
Het ego ontstaat door een splitsing in de menselijke psyche waarbij de identiteit zich splitst in twee delen die we "ik" en "mij" kunnen noemen. Je leeft met een mentaal beeld van jezelf, een conceptueel zelf waar je een relatie mee hebt. Het leven zelf wordt geconceptualiseerd en losgemaakt van wie je bent als je het over "mijn leven" hebt. Op het moment dat je "mijn leven" zegt of denkt en gelooft in wat je zegt (in plaats van het als een taalkundige conventie te gebruiken), ben je het rijk van de waan binnengegaan. Als er zoiets is als "mijn leven," volgt daaruit dat ik en mijn leven twee dingen zijn en dus kan ik mijn leven, mijn ingebeelde gekoesterde schat, ook verliezen. De dood wordt een schijnbare werkelijkheid en een bedreiging. Woorden en concepten splitsen het leven in afzonderlijke segmenten die zelf niet werkelijk zijn.
Als ik en het leven twee zijn, sta ik los van het leven, sta ik los van alle dingen, alle wezens, alle mensen. Maar hoe zou ik los kunnen staan van het leven? Wat voor "ik" zou er los van het leven, los van "het nu" kunnen bestaan? Het is volstrekt onmogelijk. Er is dus niet zoiets als "mijn leven" en ik heb geen leven. Ik BEN leven. Ik en het leven zijn één. Het kan niet anders. Hoe zou ik dan mijn leven kunnen verliezen? Hoe kan ik iets verliezen wat ik niet eens heb? Hoe kan ik iets verliezen wat ik ben? Het is onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie bijdrage, Arenkh (ankh?) +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hartelijk dank =] Arenda(mijn vriendin) + Ankh(ik) = Arenkh ^^
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit ook een mooie bijdrage +1. Alhoewel we nooit te oud zijn om te leren. Is op het moment dat men dood wil, omdat het leven niet meer menswaardig is, men al best heel oud. Men zal dan ook al heel lang zijn vastgeroest op zijn manier van leven.
Deze mensen zijn in mijn ogen niet echt meer om te zetten naar veranderen. In hun gedachtengang: wat is het nut voor die paar jaar die nog gaan komen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er simpel zijn. Dat is het grote mysterie van het al. Jij bent hier wel om te handelen en te creëren, maar dat is weer eens een wegwijzer naar het bewust worden van je "zijn", de stilte om de vorm, de ruimte waarin alles ontstaat, het moment van nu dat er altijd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankuwel voor het plusje btw ^^
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig Arenkh, mooie woorden.. +1
Alleen als het lijden fysiek veel pijn geeft. Anders niet.

Dit omdat elke deel van het leven belangrijk is voor de ziel. In elk deel van het leven wordt geleerd, ook de laatste loodjes zijn hierin belangrijk.
Ik geloof dus in de ziel en het leerproces van een leven. Misschien wilde je in dit leven juist leren hoe het is om oud te worden. Dan moet je dit niet voortijdig willen stoppen.
Ook pijnen zijn een onderdeel van dit leven. Het is alleen zo verschrikkelijk. Ook vooral om aan te zien door de naasten. Ook dit zijn leerprocessen die ondergaan worden met een doel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geestelijk lijden kan ook de wens om te sterven rechtvaardigen.
Nee, iemand mag niet ten alle tijde beslissen onder elke omstandigheid beslissen om te sterven. Dit moet alleen mogelijk zijn indien je diegene een kans hebt gegeven door een specialist (arts/psychiator) naar de situatie te laten kijken. Indien deze concludeert dat de kans op herstel gering is mag je beslissen om te sterven. Natuurlijk moet je hier niet zulke zware eisen aan stellen dat het nauwelijks mogelijk is om je leven te kunnen beeindigen.

Denk bijvoorbeeld aan de situatie dat iemand met zelfmoordneigingen heeft. In zon geval lijkt het me niet een goed idee zomaar in te stemmen met de wens te sterven.