Waarom zijn er in ons land zo weing openbare toiletten?

In Frankrijk bijvoorbeeld bij iedere kerk, in ieder dorp of stad. In grote steden staan vaak van die toiletcabines. En overal bordjes met WC hier →.
Engeland ook, daar heb ik eens een fotoreportage gemaakt van openbare wc's...wonderlijk.
In mijn stad heb je in het uitgaansgebied wel urinoirs, voor mannen dus, maar waar moeten vrouwen naar de wc?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je woont niet in amsterdam he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja! In Engeland heb je inderdaad overal gratis openbare wc's, enorm handig! Hoewel ze niet allemaal even schoon zijn, wat dat betreft zijn betaalde wc's bij McDonalds enzo toch wel fijn. Maar als je in een dorp zit, of in een buitenwijk van een stad, wat moet je dan? Vreselijk irritant!

Het beste antwoord

We moeten allemaal naar de WC, elke dag weer. Buiten de deur is het in Nederland echter nog steeds slecht geregeld met de openbare sanitaire voorzieningen. Met name vrouwen en ouderen zijn verplicht om, zodra ze zich langere tijd naar buiten begeven, te bedenken waar ze naar het toilet kunnen gaan. Om vervolgens bij hun activiteiten daar veel rekening mee te houden. Dat valt vaak niet mee; er zouden meer voorzieningen moeten komen. Maar waar blijven dus die openbare toiletten?

Een poosje geleden was er een veelbelovende actie: Ik Moet Heel Nodig NU. Handtekeningen werden verzameld om die te kunnen aanbieden bij de minister, een roep om meer openbare toiletten voor vrouwen. Wat hier uiteindelijk mee is bereikt is niet duidelijk: niets meer over gehoord en de site is niet meer bereikbaar.

Conclusie: Kennelijk geen prioriteit bij onze overheden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hele goeie vraag!

Nederland zou zich feitelijk moeten schamen voor toeristen welke ons land komen bezoeken.

Ze zijn welkom, maar de boodschap is eigenlijk: poep maar in je broek.

Als Nederlander baal ik er zelf ook van dat je vaak nergens naar toilet kunt. Tijdens winkelopeningstijden kun je nog wel terecht bij grote warenhuizen, maar daarna ben je aangewezen op horeca gelegenheden, waar ze toiletbezoek vaak alleen willen toestaan bij aanschaf van een consumptie.

Ik vind overigens je opmerking `` waar moeten vrouwen naar de wc`` niet terecht. Ook mannen moeten wel eens een boodschap doen waar een urinoir niet echt geschikt voor is.

Mogelijk is men bang dat de investering van een openbaar toilet niet snel genoeg wordt terug verdient. Dat zou denkelijk een foute gedachte zijn. Mensen die nodig moeten willen daar best een flinke prijs voor betalen.

Ook mogelijk is dat men afspraken met de horeca gemaakt heeft... Daar hebben ze er belang bij dat die openbare toiletten er niet komen.

Uiteraard moeten openbare toiletten ook schoongemaakt worden, en dat kost arbeidskosten. Misschien dat gemeentes bang zijn dat de investering tesamen met de arbeidskosten zo hoog zijn, dat het heel lang duurt voordat die kosten worden terugverdient.

Anyway, als er een politieke partij komt die dit onderwerp op de agenda zet, zal ik daarop stemmen!

Overigens, de openbare toiletten die ik in vissersdorpjes in Frankrijk bezocht heb, waren zo smerig dat je eigenlijk direct in je auto wilde stappen om met een flinke vaart weer naar Nederland te willen rijden, voor je eigen toilet thuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord.
Wat betreft je laatste alinea: het wordt beter wat betreft hygiene in Frankrijk. Maar als ik hoognodig moet dan ben ik toch blij als ik een pot vind waar ik boven kan hangen.
Het zal te maken hebben met keuzes. Openbare toiletten zijn een handige voorziening, maar ze moeten wel schoon, heel en veilig gehouden worden. Iedere dag een schoonmaakploeg rondsturen is duur en zo’n ding zelfreinigend maken is nog duurder. Vandalisme is nauwelijks te voorkomen en de beslotenheid of afsluibaarheid (dus zeker van dames-wc’s) maakt ze zeer bruikbaar voor zaken die het daglicht niet kunnen velen.
Vroeger zag je veel meer openbare toiletten, maar die zijn juist om die redenen weggehaald. Aanrandingen, stankoverlast, drugshandel- en gebruik, homo-prostitutie en de bijna-onmogelijkheid om ze een beetje hygiënisch te houden.
Maar er wordt aan gewerkt. Het toilet op het station van Leeuwarden is griezelig goed geautomatiseerd en beveiligd en in de binnenstad staat al een tijdje weer een soort vierpersoons-plaspaal van een materiaal dat nog steeds niet stuk en goor is. Er wordt wel gezocht naar oplossingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Waarom hebben wij al die problemen die je noemt, en hebben de Fransen, Duitsers, Engelsen enzovoort diezelfde problemen niet? Is dat dezelfde reden waarom hier bijna nooit föhns beschikbaar zijn in zwembaden? Namelijk dat wij een vernielzuchtig volkje zijn, en een zwembad geen zin heeft elke week alle gesaboteerde föhns te vervangen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die vraag en dat antwoord speelden ook door mijn hoofd. Het draait om het kiezen, denk ik: vind je het als overheid de moeite en de kosten waard? Maar nederlanders zijn wel een eigenzinnig volkje, ik kan me ook wel voorstellen dat engelsen en duitsers 'braver' zijn. Dan wordt die keuze makkelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toiletten op stations zijn wel goed, dat is het punt niet.
Die plaspalen, ja daar hebben wij vrouwen dus niets aan! Steden kunnen toch van die zelfreinigende cabines plaatsen? Met van dat blauwe licht? Men betaalt 50 cent. Of zou men dat toch te duur vinden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom noem ik die op ons station eigelijk ook: het bestaat en zou moeten kunnen. Dat ding vraagt ook 50 ct, en dat wil ik er best voor betalen. Maar hoe pas je zoiets in het straatbeeld in? En wat kost het om het te plaatsten, kan dat ooit uit? Keuzes.
Die waren hier vroeger ook. Maar mensen maakten er een vieze bende van. Bij de Grote in Haarlem staan ze weer. Dat komt omdat mensen anders tegen de kerk aan gingen pissen. Trots op Nederland? Ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is sterk. Ik was gisteravond ergens, waar dit onderwerp van gesprek was. Het is inderdaad een schande zoals het hier is in Nederland.
Openbare toiletten hebben toezichthouders nodig.
Maar ik denk als de overheid zorgt voor de gebouwen en dan de rechten op het toezicht verpacht zodat je bv 50 cent moet betalen, dat dat best aantrekkelijk werk is.
financieel gezien.
Waar zouden we voor zoiets moeten beginnen?
Bij de provincie?

Ik zal er eens eenvraag van maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Ineke, ik dacht opeens dat had ik eerder moeten bedenken voor de gemeenteraadsverkiezingen en daar dan de partijen mee confronteren.
Toezichthouders hoeft niet eens als je van die zelfreinigende cabines plaatst. Maar wel iemand natuurlijk die verantwoordelijk is voor het goed functioneren.
Tja, in het buitenland zien ze vaak al die problemen niet......
Het geen waarom er hier in nederland weinig toiletten zijn ligt bij de overheid die wil er meestal niet zoveel geld aan besteden,en anders moet je er weer voor betalen.
het ander punt is dat er altijd wel sloopgierige jongeren zijn die zich vervelen ofzo en dat dan in fik steken of er andere dingen meedoen,en als dat gebeurd is de overheigd alleen maar bezig met dat soort dingen iedere x weer te repareren of te vervangen.