Is wonen in een VINEX-wijk prettig?

Als student architectuur onderzoek ik verschillende wijken, en ik vraag me af of het prettig wonen is in een wijk waar de verschillende functies (zoals wonen, winkelen en werken) zo gescheiden zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Nee, ik vind het zelf niet zo prettig wonen. Het is wel erg rustig, maar ook een beetje truttig en saai. Teveel gezinnetjes. Teveel dezelfde huizen, geen mooie architectuur.
Zelf hou ik meer van levendigere wijken, die meer gemengd zijn, ook qua bevolkingssamenstelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd voor participerend onderzoek (dat deden we in mijn tijd althans nog). Ga er een tijdje wonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan welke VINEX-wijk. Ik ben zelf opgegroeid in een VINEX-wijk en heb een geweldige tijd gehad. Bij ons was er veel groen in de buurt. Parkjes, slootjes een speeltuin. Ook waren er winkels in de buurt, sportvelden en was de wijk heel leuk ingericht. Geen recht toe recht aan straten maar veel kronkelende straatjes en verschillende type huizen en dus veel groen.
Ik zou zelf wel het liefst in een stadscentrum wonen. Maar ik heb liever een Vinex-wijk dan bijvoorbeeld een dorp waar echt niks te doen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt er ongetwijfeld goed (prettig en comfortabel) wonen. De huizen zijn nieuw en modern, de infrastructuur vaak goed geregeld. De vraag is of je er ook goed kunt leven ; dat zal sterk afhangen van hoe belangrijk je buurt is voor je woongenot. Mij lijkt het prettiger dan de volkswijk- op het randje van achterbuurt - waar ik gewoond heb, maar de oude ruime wijk waar ik nu woon (en leef) vind ik persoonlijk prettiger. De mensen zijn er minder anoniem voor elkaar dan in een gemiddelde Vinex-wijk en de samenstelling van bevolking vooral qua leeftijd wat diverser, maar weer niet TE divers, zoals in mijn oude wijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je ergens prettig woont hangt van veel factoren af, buren, geluidsoverlast, hangjongeren, groen, verkeersoverlast, hondenpoep, etc. Architecten hebben de veelal de neiging te denken dat zij ons geluk kunnen bepalen.