Aankomende zomer wil ik n tydje in Duitsland wonen en werken ....

Zeker 6 tot 8 weken. Mijn vraag is hoe pak ik dit aan. Woonruimte (bv n kamer) en n baan mag van alles zijn (nou ja,alles). Probleem is dat het "zwart" zal moeten want heb hier n huurwoning en part time job. Alle tips zijn meer dan welkom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp niet waarom het zwart zou moeten. Staat in het contract van je parttime job dat je geen nevenactiviteit mag hebben tijdens je vakantie? En sinds wanneer mag je niet wit voor 8 weken een kamer in Duitsland huren als je in Nederland een huurwoning hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad Suzy, daarbij geven we hier geen tips voor illegale zaken natuurlijk. Wij zijn een nette site...

Antwoorden (3)

Nou, 6 - 8 weken is niet zo lang.
Je zoekt dus een vakantiebaantje.
Hoe goed is jouw Duits?
De Duitse cultuur verschilt niet zo veel van de onze. En ook daar is momenteel een grote werkeloosheid. Zitten ze daar wel te wachten op Nederlanders?

Waarschijnlijk heb je de meeste kans in een grote stad.
Waar je dan bij de plaatselijke VVV's [voor woonruimte] en arbeidsbureaus of uitzendbureau's zult moeten informeren.

EU-burgers hebben het recht om in Duitsland arbeid in loondienst te verrichten en zich in Duitsland te vestigen als men daar werk heeft. EU-burgers mogen 3 maanden in Duitsland verblijven om werk te zoeken of een bedrijf op te richten.

Bij De Sociale Verzekeringsbank (SVB) kun je vrijblijvend meer informatie krijgen, in ieder geval ter algemene orientatie.

Ik wens je succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je tip voor de VVV's deed me denken aan dat hij/zij wel kan gaan werken als gids om Nederlanders rond te leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer ,maar gidsen zijn eigenlijk ALTIJD vrijwilligers. Leek mij ook wel een mooi baantje - viertalig als het moet. Maar helaas.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben n zij Dounja!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben n zij Dounja!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zei je al...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja mn gsm wil af en toe niet zoals ik wil,sorry!
6-8 weken klinkt naar een seizoenjob. Afhankelijk wat je ligt en waar je in Duitsland wil werken, kun je denken aan:
- beurzen ('Messe' in bijna alle grote steden)
- landbouw (aspergesteken in het zuiden of aan de NL-
grens. )
- toerisme (NL-Gids in Berlijn, Keulen, Hamburg etc)

In 'normale' bedrijven zal dat voor 6-8 weken wat lastig worden. Wellicht als 'praktikant'.

Wonen:
http://mitwohnzentrale.de/

Jobs:
http://www.promotionbasis.de/index.php?ckaccepted=ok
http://www.gelegenheitsjobs.de/
http://www.messe.de/22300
(de jobs zijn gewoon een greep van google)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werk zal in Duitsland niet meevallen ; maar voor 6 tot 8 weken praat je eigenlijk over seizoensarbeid, en dat is vermoedelijk nog wel te realiseren.

Woonruimte is makkelijker ; de huizen zijn erg groot, vaak ingericht op dubbele bewoning, en er worden dan ook erg veel etages /bovenwoningen /verdiepingen aangeboden voor prijzen waar je in Nederland nog geen auto voor kan huren. Afhankelijk van het weer kun je voor die korte periode echter ook op een camping of vakantiehuisje terecht.

Over illegale of zwarte dingen kan en zal ik je niet inlichten, dat hoort niet thuis op deze site (en in mijn opinie in de hele samenleving niet). Je zult echt niet in het hoogste belastingtarief vallen met een tijdelijk baantje en sociale premies betalen is altijd verstandig. Je blijft overigens voor zo'n korte tijd wel gewoon in Nederland belastingplichtig en verzekerd.

Ik zou gewoon voor die twee maanden een vakantiewoning of plek op een camping reserveren, en kijken of er een boer ofzo in de buurt is waar je je vakantiegeld een beetje bij elkaar kunt verdienen. Nee, okee, ik zou sparen voor mijn vakantie en niet werken, maar wellicht is het voor jou een idee.

Misschien kun je hier op voorhand al iets vinden ?
(Duits spreken is natuurlijk prioriteit nummer één als je wilt werken hier).