Zijn oplichters te herkennen?

Hebben mensen die bewust een ander oplichten bepaalde trekjes die te herkennen zijn?
Dan denk ik bijvoorbeeld aan handbewegingen, zenuwtrekjes,enz.
Ik begrijp dat niet iedere oplichter te herkennen zal zijn maar ik bedoel trekjes die vaak terugkomen bij oplichters.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Men kan 'een oplichter' herkennen:
door naar 'de intuïtie' te luisteren;
(iets wat weinigen doen).
http://www.encyclo.nl/begrip/intu%C3%AFtie

Men kan immers, door 'de intuïtie',
in een flits weten, voelen, of zien,
waar men aan toe is;

de intuïtie zal dus laten weten,
wanneer iemand 'een oplichter' is,
of wanneer men iemand wél,
of niet, kan vertrouwen.

Daarnaast kan men 'een oplichter' slechts herkennen,
wanneer iemand 'eerst vertrouwen probeert te winnen',
en daarna
'een manipulerende/ profiterende houding' toepast...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (9)

Aan zij te mooie beloftens en praattjes
dat je snel rijk kunt worden
dat je nu moet beslissen en anders gaat het niet door
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze vallen op, omdat ze vaak niet opvallen. Daar zit 'm het gevaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belangrijkste kenmerk van mensen die je niet kunt vertrouwen: ze zeggen dat je ze kunt vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, helaas ben je dan wel al opgelicht. Alhoewel, als je op een e-mailtje krijgt van een vreemde die zegt dat hij geld nodig heeft omdat zijn rekeningen zijn geblokkeerd en zegt dat hij het later met dikke rente gaat terug betalen is waarschijnlijk een oplichter. Een vage kennis die zegt dat hij je spaargeld kan verdubbelen en alleen heel even 10 duizend euro nodig heeft is ook een teken om even na te gaan hoe betrouwbaar de beste man is. Of dat je op vakantie gaat, op het strand een landgenoot tegenkomt en voor je het weet moet beslissen of voor duizende euro's investeert in een vastgoed project. Dan moeten de alarmbellen ook wel af gaan. Desondanks trappen nog steeds mensen in deze onzin. Al kan je tegenwoordig niet meer van intrappen spreken maar van domheid eerder. Maar goed, sommige oplichters zijn heel clever en heb je niet meteen door. Maar ik zeg maar zo, voor niks gaat de zon op. Als je daar van bewust ben, dan kom je al een heel eind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,ze komen uiterst betrouwbaar over!
Het probleem is alleen dat betrouwbare mense ook betrouwbaar overkomen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oplichters hebben wel dingen met elkaar gemeen. Slachtoffers van oplichters ook trouwens.

" Goeie" oplichters:
*Kunnen verdraaid goed liegen.
* leggen een enorm empathisch vermogen aan de dag, maar handelen niet vanuit sympathie, maar vanuit eigenbelang
* Ze voelen precies aan waar zwakke punten van mensen liggen. Ze gebruiken deze zwakke plekken om een vertrouwensband te creëren en er uiteindelijk misbruik van te maken
* Ze voelen geen remmingen bij het vertellen van leugens en weten met veel overtuigingskracht dingen te brengen
* Het vertellen van leugens is een levenshouding geworden en deze vaak pathologische leugenaars moeten dan ook liegen om zich goed te voelen
* Ze hebben absoluut geen last van hun geweten. Waar ze wel last van hebben is wat hun liegen veroorzaakt, bijvoorbeeld dat ze vaak moeten verhuizen of veel ruzie hebben
* Het verspreiden van leugens geeft pathologische leugenaars een gevoel van macht, omdat zij iets weten wat die ander niet weet: namelijk dat ze liegen.
* Vaak hebben ze een bepaalde charme, die ze inzetten om mensen te manipuleren en een band op te bouwen

Als je twijfelt check dan wat van hun " feiten" na. Vaak claimen ze dure bezittingen te hebben. Dat is iets wat je kunt checken.

Ze kunnen het zich niet permiteren traceerbaar te zijn. En ze veranderen vaak van naam. Ze zullen dus meerdere telefoonnummers en E-mail adressen hebben.
Bezoek een van de huisadressen die hij/zij opgeeft.
Google de naam. Zelf zullen ze hun sporen wel wissen maar slachtoffers kunnen via het internet waarschuwen, dat valt nauwelijks uit te wissen.
Vertrouw mensen niet die geen woon of contact adres bij je achter willen laten.

Maar zoals gezegd, ook de slachtoffers hebben vaak typische kenmerken.
Eenzaamheid staat boven aan de lijst. En gek genoeg zijn de meest wantrouwende mensen het vaakst het slachtoffer. Open, sociale , goedgelovige mensen worden minder vaak slachtoffer. Zij luisteren vaak meer naar hun intuitie en zijn vaak ook minder eenzaam dan wantrouwende mensen.

Je houding op straat zegt ook veel. Fier rechtop, open, is voor een oplichter minder aantrekkelijk dan ineengedoken en hoofd naar beneden.
Oogcontact is ook een voordeel. Als je mensen aankijkt heb je ze "gezien"

Maar het blijft lastig natuurlijk. Mocht je ooit opgelicht/ bestolen worden. ALTIJD melden! Hoezeer je je er ook voor schaamt. Het kan helpen de dader te ontmaskeren. Zo voorkom je dat ook anderen om de tuin worden geleid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze praten heel veel en relexed en zijn het met alles wat je zegt eens om een goede sfeer te creëren en vertrouwen te wekken.
Een spreekwoord hierover is: "Als een vos de Passie preekt, boer let op uw kippen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oplichters kun je niet herkennen, helaas... Maar ik denk dat ze oogcontact zo veel mogelijk vermijden... En ze kunnen heel handig zijn in communicatieve zaken als overtuigend praten en hun ideeën geloofwaardig maken... Maar herkennen kun je ze niet, hadden ze maar een pak zoals in de Donald Duck... Zo´n zwart wit gestreept pak, dan konden we ze wel herkennen of een lange neus zoals bij Pinokkio...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het meeste onderzoek naar leugendetectie tot nu toe presteren mensen gemiddeld nauwelijks boven kansniveau (50 procent) als ze proberen te achterhalen of iemand liegt of de waarheid spreekt – en experts doen het niet beter.

Een oplichter kan je ontmaskeren aan het verhaal. Stelt iemand je een vraag die er toe zal leiden dat jij op de één of andere manier kwetsbaarder wordt? Vermoed dan een oplichter, en voorkom dat die persoon de kans krijgt om je op te lichten.