Wat zouden tegenwoordig typische nederlandse activiteiten/voorwerpen zijn?

Vroeger (en nog steeds) heb je de tulpen, klompen en molens.

Maar dit geldt natuurlijk al lang niet meer overal, wat zou nou iets zijn om tegenwoordig 'typisch nederlands' te noemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Kaas! Een vriendin van ons woont sinds kort samen met haar Britse vriend (in Nederland) en hij vertelde dat hij nog geen maaltijd heeft meegemaakt in Nederland waarbij er niet op de een of andere manier kaas in verwerkt was. Maakt niet uit wat voor kaas. Hij vond het verbazingwekkend en ook wel een beetje vies ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (22)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
polder model en slavernij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
beetje jammer, dat elke keer weer die slavernij genoemd moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vind je? een beetje zelfkennis kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was: tegenwoordig.
En er is veel mis in ons land, maar slavernij zie ik niet.
Zoute haring.
14 jaar geleden
Hockey
Red Light District
Drop
Haring
Softdrugs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koffieshop is typisch Nederlands... Het is het enige woord Engelse woord dat ze in Engelstalige gebieden niet kennen en dat wel overal bekend is in de wereld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wiet

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ik zie dat dat antwoord al gegeven is, dan zeg ik :

BAKFIETS
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gevallen kabinet

Toegevoegd na 25 minuten:
Hyves
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies en daar heb je dan de voc mentaliteit voor nodig.
Pindakaas, hagelslag, erwtensoep, boerenkoolstampot.

Toegevoegd na 16 minuten:
Madurodam, de Efteling, Panorama Mesdag.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En weten we ook naar wie Madurodam genoemd is? De beroemde Curacao'se verzetsheld Maduro?
zondag
14 jaar geleden
Kan best wezen; heb ik niet nagekeken. Maar daar gaat het ook niet om. Wat zie je in Madurodam? Nederland in het klein. Wat is nóg Nederlandser?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja lekker SNERT, als het snertweer is!
Stroopwafels
Neger Zoenen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mag niet meer toch?neger zoenen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
was bedacht door de fabrikant
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mag neger zoenen niet meer? En als ik nou negers wil zoenen dan? =/
maar klopt .. je mag ze niet meer zo noemen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was een hype van de producent om die dingen weer eens onder de aandacht te krijgen. Geen neger die er mee zit. Lekker zoenen, trouwens!
Gabberhouse
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn ook een echte twitter-natie geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pieterburen...(de zeehondjes)
Klompengolf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oliebollen bakken met oudjaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gezellig maken, met z'n allen aan tafel zitten en één koekje bij de koffie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Frikandel( speciaal) en kroketten uit de muur.
Hagelslag, stamppot boerenkool en hutspot, snert.
Het 'melkmeisje' of 'kaasmeisje' en de haringkarren.
Typisch nederlands gebruiksvoorwerp; de kaasschaaf, de heineken" longneck"fles, de philips spaarlamp en dan nog de Unox rookworst.
amc
14 jaar geleden
Een TomTom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk hier eens!
Nog 44 meningen erover...

http://m.goeievraag.nl/vraag/21565

http://m.goeievraag.nl/vraag/33894
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
raar, wel naar gekeken of zo'n vraag al gesteld was.. stond ook niet bij suggesties. .. toch beter gaan zoeken! Dankjewel!
* Voetbalplaatjes verzamelen van de AH
* Gabberen
* Een windscherm om je eigen plek af te bakenen op het strand
* kampioenschap parapluhangen
* GTST kijken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon nu in Duitsland, en naast natuurlijk de voor de hand liggende fiets (!!) en de (langwerpige) frikandel blijkt er nog een groep producten te zijn die blijkbaar typisch Nederlands is, want ik kan ze hier over de grens niet of nauwelijks krijgen.

Wat ik hier mis (ik vermoed trouwens dat de oorsprong ligt in het kopiëren van de Amerikaanse levensstijl) : lightproducten, en dan met name light zuivelproducten. Ik moet voor mijn suiker nogal wat dieetproducten gebruiken, die hier gewoon niet te krijgen zijn. Optimel, fruitontbijt, light koffiemelkpoeder, light dieethalvarine....niet of nauwelijks aan te komen.

Maar met stip op één : lekker, luchtig, vers, smakelijk bruinbrood. Is er één ander land op de wereld waar ze zulk lekker én betaalbaar bruin brood verkopen en eten ? Geen wonder dat de bruine boterham met kaas (die in Nederland ook veruit de lekkerste is, zelfs de Nederlandse kaas is hier niet te eten) hier een grote favoriet is en blijft. Dat is ook het voornaamste waarvoor ik minimaal eens per week naar Nederland rij : het bruinbrood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kamperen met de sleurhut
Praten over het weer
Je voortuintje bestraten tot het er uit ziet als een mini-kerkhofje met reuzenvuilnisbakken
Doorzonwoningen
Gamma-hekwerk
"Wellness" (dit woord bestaat helemaal nergens!)
Meubelboulevardshoppen op een vrije dag
Voor de 50+'sers: Fietsknooppuntenroutes 'doen', met de fietsen op de twinny load naar een mooi plekje rijden en dan gaan fietsen (mag ook als je jonger bent, hoor!).
Voor de jonkies: popfestivals bezoeken (Lowlands, Pinkpop, Werchter, mag ook als je ouder bent, hoor!)

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie dat ik toch nog een aantal nieuwe heb in vergelijking met die eerdere antwoorden! Als je een paar jaartjes in het buitenland gewoond hebt, zijn bovenstaande allemaal verwonderpuntjes als je weer terug komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Calve pindakaas en XTC
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- een toilet met een verjaardagskalender erin en/of zelfs boeken en planten.
- Half Nederland staat in het oranje te juichen als er het nationale elftal weer aantreedt, of als er schaatskampioenschappen zijn.
- Op een verjaardag met zijn allen in een kringetje zitten en boos zijn als je naar de w.c. bent geweest en iemand heeft je stoel ingepikt.
- Eén koekje bij de koffie, en daarna verdwijnt de trommel weer in de kast.
- Rijtjeshuizen met open gordijnen en dan naar binnen gluren bij een ander hoe het er daar uit ziet.
- Buitenlanders proberen aan te spreken in hun eigen taal.
- De koninklijke familie aan het koekhappen en zaklopen op koninginnedag.
-Boerengolf