wat is het verband tussen welstand en energie?

We werken met de klas rond deze vraag maar ik begrijp het echt niet.
Energie heeft toch niets te maken met hoe rijk je bent?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Wie arm is heeft geen wasdroger, wasmachine, hoogtezon, Wii, koelkast, kerstboomlichtjes, afwasmachine, kunsthaard etc. en verbruikt dus minder energie.
Poet
10 jaar geleden
Ze kopen ook minder spullen waardoor er ook minder energie voor het maken, vervoeren en afval verwerken van al die spullen nodig is. Verder hebben ze vaak geen auto etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat is waar
thanks
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En je kunt het ook nog zo bekijken: als je arm bent heb je geen geld voor goed eten, hygiene, rust, medicijnen... Dus word je sneller ziek en heb je dus minder 'energie' om een goed leven te leiden, werk te zoeken, beter te worden etc.

Het beste antwoord

Om het simpel te zeggen; als je arm bent, besteed je je geld aan eten. De armsten van de wereld gebruiken meer dan 50% van hun inkomen aan voedsel. Dat eten wordt klaar gemaakt met houtvuurtjes. Overigens een behoorlijke bron van milieuverontreiniging en gezondheidsklachten in de Derde Wereld. Als je dan ook nog nieuwe kleren of onderwijs moet betalen blijft niets over voor energie. Pas als je wat rijker bent, kunt je elektriciteit kopen en een televisie laten draaien. Dit is ook de reden dat de mondiale of ecologische voetafdruk van de armen veel lager is dan die in de Westerse wereld; veel energieverbruik betekent ook een groot beslag op de aanwezige bronnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De energiebehoefte en het energieverbruik van mensen houdt gelijke tred met de toename van de welstand. Je kunt op internet wereldkaarten vinden met daarop het energieverbruik per hoofd van de bevolking. Je ziet dan dat de westerse ontwikkelde landen de meeste energie verbruiken. Dat is ook wel logisch want als je heel arm bent, en in een arm land woont, is er nauwelijks sprake van goede nutsvoorzieningen die gas en Electra keveren. Bijgevolg is alle apparatuur er ook niet. Voorts is er nog een verband met het klimaat. De westerse landen bevinden zich in de meer koelere gebieden van de wereld (en daar moet in de winter de verwarming aan) terwijl gemiddeld de armste landen zich in de tropen bevinden.