Mag je cameratoezicht plaatsen op brievenbussen die buiten tegen de muur niet te ver van de weg zijn geplaatst? Het gaat om een kleine VVE.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, cameratoezicht is mogelijk als je dit duidelijk kenbaar maakt met een bord:
Elk opzettelijk filmen of fotograferen van personen met een aangebrachte camera in de openbare ruimte is verboden, tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd (art. 441b Wetboek van Strafrecht: maximaal twee maanden cel).

In besloten ruimten zijn de regels strenger:
Elk opzettelijk filmen of fotograferen in woningen of niet-publieke plaatsen is verboden tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd (art. 139f Wetboek van Strafrecht: maximaal zes maanden cel).

Let wel op dat je de opname niet publiek maakt (via internet b.v.). Dan geldt het portretrecht van mensen.

Zie voor meer uitleg de bron.