Waarom moet je eerst aangifte doen alvorens mensen kunnen worden aangehouden ?

*Citaat*
Het Vlietland Ziekenhuis in Schiedam overweegt aangifte te doen tegen leden van een familie die dinsdag de Intensive Care op stelten hebben gezet. Zo'n 25 mensen bedreigden het personeel. Ze gooiden ook met een stoel.

De Turkse familie kwam naar het ziekenhuis omdat er een familielid was overleden. Zij wilden allemaal de afdeling op om afscheid te nemen, maar werden tegengehouden omdat er maximaal twee bezoekers tegelijk kunnen worden toegelaten. Op de Intensive Care afdeling lagen op dat moment acht patiënten.

De politie herstelde de rust uiteindelijk, waarna de familie alsnog afscheid kon nemen in het mortuarium.

De politie heeft nog niemand aangehouden en wacht op de aangifte van het ziekenhuis.
*Einde citaat*

De politie heeft dus gezien dat er onrust was, waarom moet je dan nog wachten tot er aangifte wordt gedaan, dit is toch gewoon verstoring van de openbare orde ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

De politie heeft wellicht niet alles meegekregen. Van bijvoorbeeld bedreiging van het personeel moet de politie een aangifte hebben, als de politie zelf niet gehoord gezien heeft wat er gezegd/ gedaan is in de richting van het personeel.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd? Dat kan op een kladje in het ziekenhuis zelf nota bene. Aangifte opnemen kost niet veel tijd. Beelden zijn leuk, maar zonder geluid redelijk zinloos. Bovendien heeft aanhouden maar weinig voordelen: de namen van alle betrokkenen zijn zonder twijfel genoteerd dus mocht er een aanklacht volgen, dan kan de zaak zonder problemen voor de rechter gebracht worden.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Een aanhouding is toch wel nodig, om een verhoor te kunnen afnemen. Verhoor is nodig om een dossier voor justitie op te kunnen maken. Zonder aanhouding kan verhoor natuurlijk ook wel, maar verdachte kan dan elk moment uit verhoor lopen. Dat is niet wenselijk.
Voor veel zaken kan de politie meteen mensen aanhouden. Denk daarbij aan diefstal, mishandeling, vernieling etc. Ook bij bedreiging kan de politie een verdachte meteen aanhouden, zolang de agent het maar zelf ziet gebeuren. Waarschijnlijk was dit hier niet het geval.

Het verstoren van de openbare orde is alleen strafbaar op de openbare weg. Wel kan het ziekenhuispersoneel de toegang van de personen aan het ziekenhuis ontzeggen, waardoor ze strafbaar worden aan artikel 461 strafrecht als ze niet vertrekken.

Waar je in deze situatie wel rekening mee moet houden is dat het familie is van iemand die net is overleden. Ze zijn hevig geëmotioneerd. Het aanhouden van 25 mensen, als het de politie al lukt zonder dat er gewonden vallen, is in deze situatie onmenselijk te noemen. Natuurlijk mogen ze niet het verzoek van het ziekenhuispersoneel weigeren om de IC met maximaal twee te bezoeken. Maar het is begrijpelijk dat de familie afscheid wil nemen. De uiteindelijke oplossing, de familie laten wachten en ze daarna het mortuarium in laten zodra het lichaam daar is, is een veel betere oplossing dan een veldslag in het ziekenhuis en 25 mensen in de cel die hun gestorven familielid helemaal niet mogen zien en kapot gaan van verdriet omdat ze de begrafenis niet mogen voorbereiden (cultureel aspect: zo snel mogelijk begraven).

Denk niet dat deze mensen rationeel dachten. Het uiten van emotie gaat in de Turkse cultuur met wat meer gebaren en geluiden gepaard dan we in Nederland gewend zijn. Dat kan heel bedreigend overkomen. Het gaat je dan ook echt niet lukken om over 25 man heen te komen met je stem, die al verward zijn na de dood van een familielid. Het is een heel lastige situatie, en het mag niet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de wet in Nederland soms heel erg krom is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het betreft hier een klachtdelict. Vervolging mag alleen dan plaatsvinden nadat de benadeelde hiervan aangifte heeft gedaan bij de politie. De politie/justitie mag dus niet het initiatief nemen, doen ze dat toch dan verklaart de Rechter de zaak niet ontvankelijk.