Waarom staan gehandicaptenparkeerplaatsen vaak leeg?

Het valt me gewoon op. In overvolle parkeergarages en volgeparkeerde parkeerplaatsen in de binnenstad staan de voor gehandicapten gereserveerde parkeerplaatsen bijna altijd leeg. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Gehandicapten zijn over het algemeen minder vaak op pad als valide mensen, daar komt nog bij dat ze vaak de tijden van drukte vermijden.
Op een overvolle parkeerplaats - bv op koopavond - vallen de lege plekken dan ook meer op omdat de doelgroep buiten deze drukte hun boodschappen doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Yep, ik ben een 'trotse bezitter' van zo'n kaart en ik vermijd zeker drukte.

Andere antwoorden (10)

Wellicht doordat er veel minder gehandicapten in een auto rijden dan niet-gehandicapten?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat er relatief weinig gehandicapten deelnemen aan het verkeer in vergelijking tot niet gehandicapten.

Om voor een kaart voor een gehandicaptenparkeerplaats in aanmerking te komen moet je uiteraard voldoen aan bepaalde voorwaarde, en deze mensen nemen in het algemeen toch minder deel aan het verkeer als de gewone medemens, maar er moet wel ruimte bespaard blijven voor ze zodat ze wel kunnen deelnemen aan het dagelijkse
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
excuseer dat ik je vraag zelf niet kan beantwoorden, maar ik heb een opmerking betreffende dit onderwerp.

wist je dat... iedereen gebruik mag maken van het invalidentoilet, maar bijna niemand dat doet/durft?

Voor de parkeerplaatsen zijn inderdaad speciale regels opgesteld dat deze vrij moeten blijven voor gehandicapten zodat zij niet te ver hoeven te lopen/rijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt beter niet op zo'n invalidenplek gaan staan, mijn vrouw had er laatst een bekeuring voor en die was best duur.

De meeste minder validen zullen inderdaad de drukte vermijden, wellicht doe jij dat niet? En uiteindelijk zijn er niet zo heel veel invaliden die in een auto rijden denk ik. En een invalide kan ook nog op een gewone plaats parkeren als dat mogelijk is!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wel grappig, vaak zie je niet direct dat het een invalide parkeerplaats is en denk je vaak van: YES ik heb toch een plekje gevonden. En dan is je teleurstelling groot als je zie dat het een invalide parkeerplaats is. Persoonlijk vindt ik het een goede instelling. Jammer dat er sommige mensen die iets last van hun rug hebben een invalide kaart aanschaffen om vervolgens steevast op een invalideparkeerplaats te parkeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn misschien op strategische punten zo op het oog wat meer plaatsen voor invaliden dan nodig, maar voor iemand die slecht ter been is is zo'n parkeerplaats noodzaak.
Bedenk dat meer dan 90% van de overige plekken in beslag genomen worden door mensen die te lamlendig zijn om te lopen of te fietsen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk zijn ze nodig. Het valt me alleen op dat de plakken vaak niet bezet worden. Gewoon een observatie.
Nou, hier in de Randstad zijn de gehandicapten plaatsen meestal wel bezet hoor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je Amsterdam als referentiekader hebt, dan kan dat kloppen.

In Amsterdam worden enorm veel kaarten gestolen uit auto's. Om dit een halt toe te roepen kan je je kenteken laten registreren bij de gemeente. Dan kan je overal parkeren, zonder de kaart zichtbaar neer te leggen.

Op de plaatsen die gereserveerd zijn voor invaliden (het bordje) moet je nog wel je kaart neerleggen.

Maar om te voorkomen dat 'ie gestolen wordt, zetten wij de auto altijd op een gewone plek in Amsterdam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
er zijn zowieso minder invalide mensen die naar een druk bezochte gebeurtenis gaan waardoor de plekken die zijn gereserveerd dus leeg staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
kennelijk hebben we te weinig gehandicapten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of teveel van die gereserveerde plekken?