Is een cursus"omgaan met agressie" wel doeltreffend?

En dan bedoel ik eigenlijk dat agressievelingen dan toch maar weer hun zin krijgen.Zou het niet beter zijn om de agressieve mensen een cursus zelfbeheersing te laten volgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
begrijp ik je nu goed of verkeerd?
jij bedoelt een cursus omgaan met agressie voor de slachtoffers?
het zijn toch de daders die deze cursus opgelegd krijgen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor! Bijvoorbeeld bankpersoneel moet verplicht een cursus "omgaan met agressie" volgen zodat ze kunnen anticiperen op agressieve mensen en voorkomen dat het escaleert.
Rieneke1
14 jaar geleden
oh oke, bedankt!
ik ken het alleen van rechtbankverslagen, dat agressors dit opgelegd krijgen.

Het beste antwoord

Het lastige is dat iedereen in bepaalde omstandigheden agressief kan worden. Wanneer iemand het gevoel heeft oneerlijk behandeld te worden bijvoorbeeld. Dit hoeft niet altijd geweld als gevolg te hebben, maar agressie komt op die manier vaak voor. Je kunt agressie ook heel moeilijk voorkomen, tenzij je weet hoe je dat moet doen. Daar is die cursus weer goed voor: je leert hoe je doeltreffend kan communiceren, zodat iemand het gevoel heeft serieus genomen te worden. Daarmee wordt het mensen dat echt agressief wordt weer verminderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik lees regelmatig in de krant dat agressors door de rechter worden veroordeeld tot een cursus omgaan met agressie, en ik denk dat dat goed is.
mensen kunnen erg ontregeld raken door agressief gedrag, en alles wat dat inperkt is mooi meegenomen.
ook hulpverleners, bankpersoneel, en andere mensen die te maken kunnen krijgen met agressie kunnen of moeten een cursus omgaan met agressie volgen.
ik denk dat dat alleen maar goed is, zo is er een dubbele insteek, met hopelijk dubbel resultaat.
zo voelen de mensen zich toch wat "gewapend", als ze agressief worden bejegend.
14 jaar geleden
Mijn man werkt als teamleider/conducteur bij de NS, hij is veel op Amsterdam-Centraal en omstreken.
In deze functie heeft hij veel te maken met agressie.
Hij heeft dus ook een dergelijke cursus moeten volgen net als collega's van hem, en hij vond het wel degelijk doeltreffend.
Je leert dan namelijk hoe je het beste op bepaalde situaties kunt reageren en wat je moet doen om het hoofd koel te houden.

Dus in dergelijke functies waarbij je veel te maken hebt met allerlei soorten mensen is het een aan te raden cursus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat is een kwestie van terminologie...Hoe ook de naam moge zijn.... Vanuit de ervaringsgerichtheid is dergelijke cursus zeker oke,mits de juiste oefeningen, een beetje inzicht, wat theorie en huiswerk gericht op de dagdagelijkse practijk .......
Stap er gerust in!Veel succes!