Hoe worden eenzame ouderen benaderd?

Naar aanleiding van tv programma van Gerard en Gordon, Als iemand ouder en eenzaam is, maar nog niet echt hulpbehoevend, en zo'n persoon is niet het type die er zelf alleen op uit gaat, en uit schaamte vreemden niet verteld eenzaam te zijn, maar ondertussen wel in een sociaal isolement verkeerd.
Hoe komt bv het ouderenfonds of andere hulpinstellingen er dan achter dat zo iemand echt behoefte heeft aan wat contact. Hoe wordt zo iemand benaderd, want als de eenzame niks verteld en nog niet echt hulp nodig heeft met de dagelijkse dingen dan kan niemand weten dat er wat aan de hand is.
Ik neem aan dat er geen lijst is met waar de eenzame ouderen zich bevinden. Moeten deze mensen zich zelf bijvoorbeeld aanmelden als zijnde eenzaam?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

U hebt het over eenzame ouderen. De gezamenlijke ouderenbonden hebben een de vrijwillig ouderenadviseur in het leven geroepen. Deze kan, als hij een seintje heeft gekregen, contact met de betreffende oudere opnemen. Dat wil dan nog niet zeggen dat die oudere hier iets mee wil doen. Ook hier geldt dat je laten helpen niet verplicht is.
Daarnaast zijn er in veel gemeenten (beroeps) adviseurs wonen, welzijn en zorg, of hoe ze daar ook heten mogen. Mijn ervaring is dat deze mensen veel goed werk doen en niet alleen voor ouderen. Eenzaamheid komt onder alle leeftijden voor.
Veel kennis over eenzaamheid is te vinden bij het Landelijk Expertisecentrum Sociale Interventie (www.lesi.nl) en bij de 9 regionale netwerken voor ouderenzorg. Ik ken daarvan zelf het Netwerk Utrecht Zorg Ouderen (www.nuzo-utrecht.nl/‎).
Dankzij alle zoektochten naar kennis op dit gebied, heb ik kunnen vaststellen dat er niet één oplossing is voor eenzaamheid. Kijk naar de individuele situatie, met oorzaken enz. en schrik dan niet als blijkt dat er in die ene situatie geen oplossing te vinden is. Eenzaamheid kan ook een gegeven zijn, hoe beroerd we dat ook vinden.
In het algemeen denk ik dat wie zich bezig houdt met eenzaamheid van anderen, er goed aan doet om een groot netwerk van helpers in diverse vormen en van kennis op te bouwen. Dat biedt de meeste kans om een oplossing te bereiken.
Ik ben er in ieder geval blij om dat het thema eenzaamheid zo veel aandacht krijgt, zelf bij de gemeentelijke WMO-adviesraden (Wet Maatschappelijke Ondersteuning).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, helaas worden in de meeste gevallen eenzame ouderen niet benaderd. Het programma van Gerard en Gordon is alleen maar een show. Ten behoeve van de kijkcijfers en hun inkomen benaderen zij eenzame ouderen. Daarzonder zouden zij dat niet gedaan hebben.
Plaatje bij antwoord
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk wordt zo'n programma gemaakt omdat het veel kijkers trekt en natuurlijk verdienen G en G eraan maar ondertussen hebben zich wel een paar duizend vrijwilligers aangemeld. Dat is toch een mooi gevolg van het programma?
(Vrijwel) Niemand zou naar een programma om vrijwilligers te trekken kijken als er geen bekende spraakmakende mensen aan meededen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die vrouw die tien jaar dood lag in haar huis,
die was misschien helemaal niet eenzaam...........!
escape
10 jaar geleden
Als er in tien jaar niemand merkt dat je dood bent, ben je dan niet eenzaam (geweest) ? Denk nog eens na...