Is het hier nu nog wel gepast om een anekdote, mop, kwinkslag of grap te vertellen, zonder daarbij iemand of groep te kwetsen/beledigen?

Want, jaren geleden kon ene Max Tailleur dat zonder óók maar enig probleem en breed geaccepteerd, wel!

Wat is er toch veranderd: Kan deze vorm van humor nog wel, of alleen maar in 't geniep.....?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik vind dat we het gewoon moeten blijven doen.

Waarom kun je wel een mop over belgen vertellen en niet over Joden, Turken of Marokkanen? Ik zie het verschil niet.

Humor is goed voor de samenleving. Lachen brengt mensen bijelkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat kan zeker, kijk maar eens naar Theo Maassen. Max Tailleur maakte grappen over joden, maar hij was zelf Jood, en vroeger kon dat. Nu mag je veel en veel verder gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier op de site mag het in ieder geval niet.
Het leidt namelijk niet tot kennisvermeerdering.

Moppen vertellen aan iemand die je niet kent is altijd risicovol. Moppen kunnen wel eens verkeerd vallen.

Er komt een patient bij de dokter...enz...enz...
Die persoon aan wie je die mop vertelt, kan wel toevallig net slecht nieuws van zijn dokter gehoord hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt Loenie, ik denk ook niet, dat iemand, je dat kwalijk zal en kwalijk kán nemen want je kan het niet weten. Ik ging 2 weken na het overlijden van mijn man naar de kapper, de kapsters en een andere klant hadden het een over iedereen die ze de afgelopen jaren aan kanker verloren hadden, heb netjes gevraagd of we het even over het weer konden hebben, en verteld waarom, maar ik nam ze niets kwalijk. Konden ze toch niet weten.
En door mijn vraag voelde ze zich enorm schuldig wat ook weer niet de bedoeling was :)
Ik vind dat dat nog prima kan. Max was trouwens een Jood die veel Joden grappen maakte, denk aan Sam en Moos, dan is het zelfspot en dat wordt sowieso makkelijker geaccepteerd.
Als ik mijn Belgische vriendin een belgen mop vertel is ze echt niet beledigt, krijg wel gelijk een 'zuinige Nederlander" mop terug.
Wanneer is iets beledigen? denk dat het vooral is dat men zich tegen woordig sneller beledigt 'voelt'. Maar om elkaars, uit zijn verband gerukte, eigenaardigheden lachen mag best.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier niet. Ik bedoel hier, op Goeievraag.
En alleen Max Tailleur mocht moppen over Joden vertellen. Als niet-Joden dezelfde moppen vertelden werd dat vaak als kwetsend ervaren. Merkwaardig maar waar...
14 jaar geleden
Hier op Gv mag je een anekdote nog gebruiken als antwoord.
Ik heb dat een keer gedaan en kreeg zelfs een plusje van een moderator.
Maar hier leidt een mop niet tot kennisvermeerdering,dus is het niet toegestaan.
Een mop moet je op het geschikte moment vertellen,en niet s,morgens vroeg als je op je werk komt.
Maar als iedereen zijn draai al gevonden heeft.
En als je in gezelschap verkeert dan voel je al snel genoeg aan wanneer en wat voor mop er geschikt is om te vertellen.
Nee een goeie en leuke mop die kan nog steeds in het openbaar verteld worden zolang het maar binnen de perken blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plusje van de moderator?
Kwisnie dat dat bestaat....
Is niet de bedoeling van deze site,maar van mij mag je hoor.Maar je weet...er is altijd iemand die gaat klagen,omdat hij of zij dan op die oh zo tere teentjes is getrapt.