Wat bedoelt men toch met 'medemens'?

Het valt mij wel eens op dat men het heeft over de 'medemens ' als het gaat over gehandicapten of minder bedeelden, maar als er sprake is van een dader of zo dan spreekt men liever over 'onmens'....

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

We voegen bij de nuancering "gehandicapt" of "allochtoon" het woord medemens toe, omdat we niet willen dat het discriminerend wordt opgevat. Ook al zijn deze mensen gehandicapt ze zijn onze medemensen. Bij misdadigers willen we liever niet in dezelfde categorie geplaatst worden, dus daarbij doen we dat niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Medemens = een ander mens. Iemand die net als jij een mens is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het woord medemens is momenteel een soort modern woord om iets netjes te omschrijven zoals;

Allochtoon
minder bedeelden
gehandicapten
en nog meer

Zoals hierboven al staat is het gewoon een woord voor een mens net zoals jij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We gebruiken medemens meestal als iemand een groep mensen beledigd. Dit is om er wat meer nuance in te brengen. Het is niet alleen bij gehandicapte maar kan bij elke minderheidsgroepen of zelfs individuen. De term wordt meestal gebruikt in de zin van we zijn allemaal mensen. Dus heb respect voor elkaar. Ik hoop niet dat je met de vraagstelling bedoeld dat je gehandicapte en minder bedeelde op hetzelfde niveau zet als criminelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
neenee... ik bedoelde niet dat ik criminelen op het zelfde niveau zet als gehandicapten, maar eerstgenoemden zijn toch ook mensen?
... zou het kunnen zijn dat wij ons wel willen verbinden met gehandicapten, maar afstand willen hebben tot criminelen en daarom verschillende woorden erbij halen?
Medemens kan ook denigrerend zijn. Als in de vragen stellende in plaats van antwoordende medemens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het lijkt er dus alleszins op dat medemens gebruikt wordt om het begrip als zodanig eufemistisch te maken. In eufemismen zit in de loop der tijd meestal een ontwikkeling, wat nu een eufemisme is wordt over enige tijd weer te cru gevonden om zo te zeggen, er groeit dan weer een ander eufemisme voor in de plaats.

Onze wel bekende al dan niet betrouwbare bron Wikipedia heeft hier wel een interessant artikeltje over. (zie link).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een medemens is een mens net zoals jij. De hele wereld is dus zeg maar Je medemens. Meestal praten mensen over je medemens in oorlog of zo. Dan zeggen ze :"Denkt dan niemand aan zijn medemens ? Dus de medemens is eigenlijk je naaste.
Bronnen: