Welke persoon heeft de afgelopen 50 jaar het meest geschiedenis geschreven?

Er zijn nogal wat dingen gebeurd en dingen uitgevonden de afgelopen 50 jaar. Maar wie heeft nu het meest geschiedenis geschreven en waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ik weet niet zo veel over de afgelopen 50 jaar, reden is omdat ik 11 ben:P. Maar als ik nu zo oordelen is het in mijn mening.....................................Nelson Mandela, hij heeft ons geleerd nooit op te geven ook al ben je een minderheid, strijd voor je recht!!!!!!!!!!!!!!!!1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je, als jij 11 jaar bent en jij geeft mij dit antwoord krijg jij van mij een dikke plus!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me hier volledig bij aan, chapeau Usama! ook van mij een welverdiende +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op jouw leeftijd zo een mooi antwoord, levert je van mij 10 punten op!

Andere antwoorden (16)

Ik denk Nelson Mandela.

Zijn gevangenschap, strijd tegen de Apartheid, zijn presidentschap enz. Iedereen kent die man!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk president Obama, ik had niet gedacht dat er in Amrika ooit een gekleurde president zou komen.Volgens mij is dat een enorme verandering in de geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft Obama gepresteerd? Als je het op Amerikaanse politiek gooit eerder Reagan die is verantwoordelijk voor het eind van de koude oorlog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om prestatie, alleen het feit DAT hij president werd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jet je hebt gelijk
Einstein, zonder zijn visie en kennis was er niet veel mogelijk geweest.

Toegevoegd na 54 minuten:
Daarnaast was de vraag Welke persoon heeft de afgelopen 50 jaar het meest geschiedenis geschreven?

We beginnen nu pas de volle omvang van zijn werk te begrijpen. dus dood of levend doet er niet toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Martin Luther King. Zijn inspirerende en opzwepende manier van strijd tegen de rassenongelijkheid heeft geleid tot ongekend snelle verbeteringen op dit gebied. Het is haast ondenkbaar, maar slechts decennia geleden werden zwart en wit overal van elkaar gescheiden.

Tegenwoordig kennen we gelukkig bijna geen discriminatie meer. Kijk maar, ik kan allemaal bevolkingsgroepen noemen zonder dat je er rare gedachten bij krijgt: Joden, Christenen, Canadezen, Marokkanen, Indiërs, Moslims, Antillianen...

En, nog een rare (eventueel beoordelende) emotie gevoeld bij het hardop uitspreken van één of meer van die bevolkingsgroepen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk Osama Bin Laden...

door hem is toch al dat terrorisme e.d. gekomen? En de Afghanistan oorlog? (Of de Irak oorlog? Zo goed ben ik niet op de hoogte, sorry).

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf nog geen 20 jaar oud ben, dus niet heel veel kennis heb van de afgelopen 50 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Churchill was een van de bekendste staatslieden van de 20e eeuw, was ook betrokken bij de Eerste Wereldoorlog en was enkele malen minister van Marine. Hij was tevens schrijver en ontving in 1953 de Nobelprijs voor de Literatuur voor zijn geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Als één van de weinige Europeanen was hij Amerikaans ere-staatsburger.

Toegevoegd na 10 minuten:
'Bill Gates meest invloedrijk in IT afgelopen 50 jaar'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist ja... En de laatste 50 jaar?
Amstrong,die in de eind jaren ,,60 als eerste mens een voet op de maan zette.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is hij daar ooit geweest dan?
Francis Crick, ontdekker van het DNA
James Watson, mede-ontdekker van het DNA
Sigmund Freud, grondlegger van de psychoanalyse
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pol Pot ,de man die het klaarspeelde om in enkele jaren zijn bevolking te decimeren,en daarna ook nog te zorgen dat er een VN troepenmacht de rotzooi opruimde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Adolf Hitler. Er is waarschijnlijk niemand die nog nooit van hem heeft gehoord. De geschiedenisboeken staan bol over de tweede wereldoorlog. Zijn naam wordt zo ontzettend vaak genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opletten he...afgelopen 50 jaar...Hitler is al zo'n 65 jaar dood....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let zelf op. De vraag is toch niet: 'Welk nu nog levend persoon heeft de afgelopen 50 jaar de meeste geschiedenis geschreven?" Er wordt gevraagd welk persoon de afgelopen 50 jaar de meeste geschiedenis heeft geschreven en om geschiedenis te schrijven hoef je niet meer onder de levenden te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm...ben ik niet met je eens. Geschiedenis schríjven is een actieve bezigheid. De uitdrukking 'Hiermee schrijft hij geschiedenis' of 'Hier wordt geschiedenis geschreven' gaat over gebeurtenissen die op dat moment plaatsvinden. Hitler heeft door zijn ideeën en acties inderdaad ook veel geschiedenis geschreven. In de jaren '30 en '40 welteverstaan. Daarna is er veel óver hem geschreven, maar dat is wat anders.
Kijk ook maar eens naar Van Gogh. Die heeft met zijn schilderijen ook geschiedenis geschreven. Maar tijdens zijn leven zag niemand zijn genialiteit. Pas na zijn dood is men hem als schilder gaan waarderen. Maar met zijn schilderijen heeft hij geschiedenis geschreven, daarna is er alleen maar óver hem geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het leven van v. Gogh wordt niet alleen maar geschreven. Hetgeen wat v. Gogh heeft achter gelaten daar zijn vandaag de dag nog steeds mensen actief mee bezig. Zijn graf die wordt bezocht, zijn voormalige woning die wordt bezocht, zijn manier van schilderen die wordt toegepast, mensen die over hem praten, straatnamen die naar hem worden vernoemd, zijn schilderijen die actief worden bekeken. Er is een film over hem gemaakt, welke in een aantal jaren geleden is vertoond. Van Gogh is niet alleen beroemd geworden als schilder, maar ook als schrijver. Een hele muzikale compositie is gemaakt van zijn verhalen, welke een paar jaar geleden in premiere is gegaan. Er worden nog steeds dingen gewijd aan het werk van v. Gogh. Er wordt niet alleen 'maar' over v. Gogh geschreven. Zo ook niet over Hitler. Ook nu zijn er nog dagelijks mensen actief bezig met allerlei gevolgen die Hitler achter zich heeft gelaten. Bij deze vraag is het maar net hoe je hem interpreteert. Ook al zijn deze personen langer dan 50 jaar geleden 'begonnen' met geschiedenis te schrijven, vandaag de dag schrijven ze nog steeds 'verder' geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er stond inderdaad ''geschreven'' ben het met je eens duchantain
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, we kunnen er lang over discussiëren, ik bedoel het niet kwaad (echt niet Duchantain, ook al reageer je nogal geprikkeld). Ik ga uit van de letterlijke betekenis, zoals die ook in het woordenboek gedefinieerd staat (geschiedenis schrijven :
iets zo belangrijks doen dat het later niet vergeten wordt).
Dus op basis hiervan zie je dat het moeilijk is om iets belangrijks na je dood te doen en zo alsnog geschiedenis te schrijven. Maar goed, als ik jouw interpretatie volg, snap ik het ook wel. Het is maar hoe je er naar wilt kijken... bron: http://nl.thefreedictionary.com/geschiedenis+schrijven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp ook wel wat je bedoeld. Ik vind het alleen niet zo netjes om antwoorden als 'fout' te bestempelen dom weg omdat ze anders geinterpreteert worden. Daarnaast bedoel ik het helemaal niet zo onaardig als het misschien over komt. Ik ben nou eenmaal een ster in dingen botter en onaardiger over te laten komen dan bedoeld. No hard feelings!
Deze zit net op het randje, maar ik denk dat de gevolgen van zijn uitvinding het meeste invloed hebben gehad de afgelopen 50 jaar: Jack Kilby, de 'uitvinder' van de chip. Jaja, de chip in computers, niet van de Smiths. Bedenk maar eens waar overal chips in zitten: computers, televisies, wasmachines, vaatwassers, mobieltjes, eigenlijk is er haast geen elektronica zónder een chip. Onze wereld zou er zó anders hebben uitgezien als we geen chips zouden hebben....Dus misschien heeft hij niet de meeste geschiedenis geschreven, maar heeft hij m.i. wel de meeste invloed gehad op de afgelopen 50 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus dan is dit geen antwoord op de vraag toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel een beetje op blijven letten he? Er wordt gevraagd wie de meeste geschiedenis heeft geschreven, niet wie de meeste invloed heeft gehad. Wel makkelijk he, om een ander te bekritiseren op zijn antwoord, maar zelf wel het voorrecht nemen om een vraag te mogen vervormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zucht...gaan we weer....geschiedenis schrijven is een zodanig belangrijke ontdekking of actie doen dat het later niet vergeten wordt. Wat ik wil aangeven is dat vrijwel niemand de heer Kilby kent en dat er heel weinig óver hem is gechreven, maar dat zijn uitvinding nog iedere dag invloed heeft op onze samenleving. Misschien had ik het wat anders nog moeten formuleren. Laten we er alstjeblieft geen woordspelletje van maken, maar proberen allemaal ons best te doen om de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Als je mijn eerste opmerking vervelend vond Duchantain, dan hierbij mijn excuses, zo was het echt niet bedoeld....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ook deze opmerking was niet zo onaardig bedoeld als hij over komt. Ik kon het helaas niet laten. Ik vond het enkel nog al tegenstrijdig dat je reacties bij anderen plaatst dat het antwoord niet helemaal overeenkomt met de vraag, maar vervolgens zelf wel een antwoord geeft die niet beantwoord naar de richtlijnen van de gestelde vraag. Niets meer en niets minder.
"Welke persoon heeft de afgelopen 50 jaar
het meest geschiedenis geschreven?"

Vijftig jaar geleden was het 1960,
het Chinese jaar van de Rat;

vanaf 1960 tot aan nu dus;

Albert Einstein stierf in 1955;
die doet dus ff niet mee;

tja...dán denk ik toch gelijk
aan de voormalige president van de USA,
W. Bush;

Waarom?

Omdat hij er, volgens de media,
en volgens de meeste Amerikanen,
en volgens de meesten in deze wereld,
een flinke bende van heeft gemaakt:

-oorlogen
-twintowers
-skulls and bones
-new world order
-complotten, enz..

(hij had/ heeft wel humor trouwens)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dokter Lou de Jong.
Het opnoteren van 'Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog in veertien dikke delen heeft hem van begin tot eind (1955-1991) 36 jaar gekost ; dat is een heeeleboel geschiedenis om te schrijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Creatief antwoord +1.
Maar ''opnoteren'' is wel HET voorbeeld van een pleonasme :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had ik even zin in ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een + van mij, grappig antwoord. Maar ehm...voor de volledigheid: opnoteren is geen pleonasme, maar een contaminatie....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, Hanz. Ik zat even fout!
Saddam Hussein .

Toegevoegd na 8 minuten:
28 april 1937: Saddam Hoessein wordt als boerenzoon geboren in een dorpje bij Tikrit.
1955: Met zijn oom Khairallah Tulfah verhuist hij naar Bagdad.
1958: Saddam zit enkele maanden gevangen omdat hij betrokken zou zijn geweest bij een aanslag op een regeringsfunctionaris.
1958: Een staatsgreep van generaal Abdul Karim Qassem maakt een einde aan de monarchie.
1959: Saddam vlucht naar Egypte na een mislukte couppoging.
1963: De Baath-partij grijpt de macht maar wordt na een tegencoup weer verdreven. Saddam verdwijnt twee jaar achter de tralies.
1968: De Baath komt aan de macht. Saddam is de tweede man na president Ahmad Hassan al-Bakr en wint geleidelijk aan invloed.
1979: Saddam wordt uitgeroepen tot president van Irak en opperbevelhebber van het leger.
1980-1988: Een jaar na de islamitische revolutie in Iran probeert Saddam gebruik te maken van de onrust in het buurland en trekt Iran binnen. Het Westen steunt Irak in de bloedige oorlog.
1982: Saddam ontsnapt aan een moordaanslag in het sjiitische dorp Dujail en laat 148 willekeurige inwoners uit het dorp terechtstellen.
16 maart 1988: Chemische aanval op het door Koerden bevolkte stadje Halabja, waardoor circa 5000 mensen omkomen.
2 augustus 1990: Bagdad besluit het naburige oliestaatje Koeweit binnen te vallen, maar keert de internationale gemeenschap daarmee tegen zich.
27 februari 1991: De geallieerde troepen verdrijven het Iraakse leger uit Koeweit. Saddam slaat daarop een opstand van sjiieten en Koerden in zijn land bloedig neer.
20 maart 2003: Amerikaanse en Britse troepen vallen Irak binnen onder de beschuldiging dat het regime massavernietigingswapens zou bezitten.
22 juli 2003 De twee zonen van Saddam, Oedai en Koesai, komen om het leven bij een vuurgevecht met Amerikaanse troepen.
14 december 2003: De Amerikaanse bewindvoerder in Irak Paul Bremer meldt de arrestatie van Saddam met de inmiddels legendarische woorden: "We got him!"
19 oktober 2005: Het proces wegens de moordpartij in Dujail begint.
5 november 2006: De rechter spreekt het doodvonnis uit over de voormalige Iraakse president.
26 december 2006: Het hooggerechtshof bevestigt de doodstraf.
30 december 2006: Het vonnis wordt voltrokken in Bagdad. Saddam is geëxecuteerd om 04:07 uur (Middel-Europese Tijd). Drie minuten daarna is het Offerfeest begonnen.
Zie www.wikipedia.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie het meest geschiedenis geschreven heeft is niet relevant. Dat is een kwestie van geschiedschrijving, mediamarketing en populisme. Wie heeft de geschiedenis van de mensheid het meest beïnvloed: dan antwoord ik de duizenden anonieme en bekenden die zich geengageerd hebben om voor een betere toekomst te zotgen voor allen , oznder onderscheid van ras, godsdienst. En dan komen namen als Pasteur (peniciline) ook in de kijker. Alhoewel ontdekt in 1928 was het pas in WOII dat miljoenen hun leven te danken hebben aan deze uitvinding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tim Berners-Lee, de 'grondlegger van het WWW' zoals wij daar nu allemaal gebruik van maken.
Mede door zijn bemoeienis wordt er elke dag geschiedenis geschreven sedert 1980. Is het makkelijk gemaakt om heel snel info te verkrijgen over alles wat je wilt weten. En niet geheel onbelangrijk voor bijvoorbeeld GV, stelt het ons in staat om vanuit onze luie stoel te reageren op alles en iedereen:p