"Is ruzie altijd te voorkomen?"

Dit is 'de wereld van de mensen';

en waar 'de mensen' heersen,
daar zullen 'verschillen' zijn;

en waar 'verschillen' heersen,
daar zullen 'oordelen' zijn;

en waar 'oordelen' heersen,
daar zullen 'spanningen' zijn;

en waar 'spanningen' heersen,
daar zal 'de kans op ruzie' zeer groot zijn;

En als de mens niemand meer heeft
om ruzie mee te maken,
dan zal de kans groot zijn
dat de mens met zichzelf ruzie maakt;

zó is 'de natuur van de mens';

ruzie, op deze planeet,
is (naar mijn mening)
dáárom niet altijd te voorkomen;

het is, vind ik, eerder 'onvermijdelijk';

maar dát is iets,
wat deze planeet reeds heeft bewezen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Als je de ander altijd gelijk wilt geven, wel.
Dat lijkt me echter geen gezonde optie. Een goede ruzie op zijn tijd, mits geciviliceerd gevoerd, klaart de lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruzie ontstaat soms door verschil van mening. En verschil van mening is niet makkelijk op te lossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me wel...Maar ja...Daar ga je weinig mee opschieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruzie kun je geforceerd voorkomen. Maar of dat nou goed is? Ruzie is net als ziek zijn, je hebt het af en toe nodig om je daarna weer beter te voelen.

Belangrijk is wel, dat je balans weet te houden. Onnodig vel ruzie maken is niet goed voor een mens, maar af en toe een fikse ruzie, vooral met mensen die dicht bij je staan is alleen maar gezond. Mits je het weer goed kunt maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee , is niet altijd te voorkomen... ach ja wat is ruzie ,een stevige woordenwisseling een discussie ? Elkaar de hersens in slaan noem ik ruzie. Maar een stevige dicussie noem ik het maar even, geeft wel een hoop duidelijkheid. En kan het bovendien ook wel eens opluchten. Je hebt eerst irriataties ,verschillende manier van denken, verwachtingen. En dan ineens "Boem" een discussie en is de lucht geklaard want dan word je weer even bewust waar het eigenlijk weer om gaat. Even weer de puntjes op i hahha en de neuzen 1 richting op of ook niet .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is niet altijd te voorkomen. Als het te voorkomen is zou oorlog niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Feitelijk wel ja.
soms is ruzie te voorkomen maar ruzie kan ook zo uit het niets komen hoor.. wat dacht je van een onschuldige menings verschil wat uitmond naar een grote discusie.. en daarna een grote ruzie..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is ruzie niet te voorkomen omdat er altijd meer dan jij alleen invloed op hebben. Je kunt natuurlijk altijd meegaan met de ander om zodoende een conflict te voorkomen maar ja dan vaar je met alle winden mee en zul je nooit jouw eigen ding kunnen doen als een ander het niet met je eens is. Waarom zou je dat willen?
Een stevig meningsverschil kan ook heel gezond zijn. Het geeft je de mogelijkheid om je hart te luchten. Het is wel van belang dat je je niet helemaal door emoties laat besturen want daar komen de grootste, onnodige, ruzies en relatiebreuken door. Het beste is om rustig te blijven, de ander de ruimte te geven voor zijn/haar verhaal en even tijd te nemen om de gemoederen te laten zakken.
Meestal als je op een ander moment, dan midden in een emotie, met een persoon over iets gevoeligs praat, komt het wel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, helaas is conflicht een noodzaak.en vaak onoverkomelijk. mensen hebben een innerlijke afkeer van pais en vree als het te lang duurt. kijk naar punkmuziek, soms ongegrond maar voortkomend uit een gevoel te willen schoppen om de saaiheid te doorbreken. de mens is een wandelende paradox wat dit betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee en dat moet je ook niet willen het klaart de lucht zeg maar wel is het de bedoeling als je om die persoon geeft om het weer goed te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me wel gezond,om elkaar eens ongezouten de(jouw) waarheid te vertellen! dat klaart de luchr meestal op en het goedmaken daarna is ookweer erg leuk/lekker.
Het is uiteraard wel te voorkomen,maar dan moet één van beiden of allebei enorme sloten water in de wijn doen en dat blijft toch ergens knagen. Dat kan later leiden tot een verschrikkelijke uitbarsting,die op zijn beurt weer een breuk tengevolge kan hebben,die wellicht niet meerte lijmen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, bij een relatie: ieder een eigen kamer, eigen hobby, je eigen leven leiden. Je groeit uit elkaar en je ergert je zo min mogelijk aan de ander omdat je hem niet zoveel ziet.

Niet aan te bevelen. Ruzie kan een relatie verdiepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja door te zeggen dat de ander gelijk heeft.
Dat wil een mens graag horen. Ik zeg dat ook vaak tegen mensen, want dan ben ik van hun gezeur af. Van binnen weet ik wel dat ik gelijk heb, maar zeg dat maar niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een ruzie moet minimaal uit 2 personen bestaan, en soms heeft de een z'n dag niet en kan hij/zij erg heftig reageren op iets wat jij goed bedoelt had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ruzie is een emmer die overloopt. Als de laatste druppel erin is geval dan ontploft de boel. Het is dus allemaal emoties en frustraties die men niet wil uiten en die worden opgekropt.

Een ruzie is dus te voorkomen, door elke druppel die in die komt al direct te bespreken. Dus voordat er frustraties ontstaan en emoties onopgelost blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ruzie is niet altijd te voorkomen. Ja wel als beide partijen besluiten om de confrontatie niet aan te gaan, maar in principe zijn er voldoende voorbeelden te bedenken waarbij een ruzie niet altijd te voorkomen is.

Soms moet je ook gewoon even ruzie maken zodat een paar punten duidelijk worden gemaakt, dat is dan een basis om over te gaan praten en op te lossen.