Heeft goedgelovigheid iets te maken met intelligentie?

Sommige mensen zijn zeer goedgelovig. Je kunt ze alles wijsmaken en geloven elk filmpje op youtube. Zijn intelligente mensen goedgeloviger dan minder intelligente mensen? Of heeft dit niets met elkaar te maken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (8)

Ik meen mij te herinneren dat hier ooit eens onderzoek naar gedaan is.
Mensen die intelligent zijn denken vaak wat meer na over bepaalde zaken en willen graag dingen aangetoond krijgen. Ze beredeneren vaak bepaalde zaken meer en stellen zichzelf vaker de vraag: waarom? kan dit wel?

De minder intelligente mensen slikken sneller iets voor zoete koek omdat ze soms gewoon geen zin hebben om ergens over te gaan debatteren of na te denken. En nemen dan ook vaker iets voor waar aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee zo worden hoogopgeleiden vaker opgelicht

Toegevoegd na 43 seconden:
Hoogopgeleide professionals zijn vaker het slachtoffer van internetfraude dan laagopgeleiden. Vreemd genoeg blijken vooral artsen, psychologen en psychiaters gevoelig voor deze vorm van bedrog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intelligentie en geloof of vertrouwen zijn erg verschillende dingen. Ik denk niet dat er een logisch verband is, maar het ene kan soms vast wel invloed hebben op het andere. Intelligente mensen zullen bijvoorbeeld minder snel geneigd zijn om iets direct te verwerpen, die zullen eerder eerst eens kijken of iets mogelijk zou kunnen zijn, en hoe dan wel. Maar intelligente mensen zullen vaak ook sneller de onzin ergens van inzien, en makkelijker op hun eigen inzichten te vertrouwen. Het zal van geval tot geval verschillen.
Ik denk niet dat er een wetmatigheidje van te maken is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens professor Richard Lynn wel!
Mensen met een hoog IQ maken minder kans om in God te geloven. Dat blijkt althans uit een nieuwe studie. Volgens professor Richard Lynn is er zelfs een direct verband tussen het afnemende religieuze geloof en het toenemende menselijke intellect in de vorige eeuw. Criticasters noemen de studie 'simplistisch'....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat goedgelovig, of argwanend meer te maken heeft met ervaringen in het leven. Of met het milieu waarin ze leven.

Het leefmilieu van hoogopgeleiden is wel anders als die van lageropgeleiden. Dus ook andere levenservaringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Heeft goedgelovigheid
iets te maken met intelligentie?"

ALLES heeft uiteindelijk met elkaar te maken,
omdat ALLES met elkaar is verbonden;

Dus wanneer je vraagt:
"Of heeft dit NIETS met elkaar te maken?"

dan is mijn mening en antwoord:
'goedgelovigheid' kán IETS
met 'intelligentie' te maken hebben,
en 'intelligentie' met 'goedgelovigheid';

maar de 'goedgelovigheid', die jij uitlegt,
vind ik eerder ALLES te maken hebben met 'naïviteit'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intelligente mensen hebben een gezond wantrouwen. Ze filteren hun waarnemingen automatisch met de kennis, ervaring die ze hebben.
Ook minder intelligente mensen zijn dikwijls achterdochtig, dat kan te maken hebben met teleurstellende ervaringen in het verleden, maar ook met intuitie.
Verder hangt e.e.a. samen met grondhouding. Wordt de mensheid i.h.a. als goed of slecht ervaren. Ook de eigen rol daarin. Bedenk het gezegde: "zo de waard is.."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja alles, maar dan omgekeerd evenredig... Dus hoe meer goedgelovigheid hoe minder intelligentie...