Wat is de link tussen gouden oorringen en slavernij?

Dit naar aanleiding van het volgende artikel.

Amsterdamse Zwarte Piet zal geen oorringen dragen
Zwarte Piet zal tijdens de 75e intocht van Sinterklaas in Amsterdam geen gouden oorringen dragen. Hiermee moeten 'tegenstanders' van Zwarte Piet tegemoet gekomen worden. ... .... De woordvoerster van de Stichting Sinterklaas Intocht Amsterdam wil niet zeggen wat de goudkleurige oorringen te maken hebben met het slavernijverleden. ...

http://www.nu.nl/binnenland/3621552/amsterdamse-zwarte-piet-zal-geen-oorringen-dragen.html

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De oorbel staat symbool voor negroide personen. Zij droegen ze vaak .
Reddie
10 jaar geleden
Ik weet niet wie hier nu de lange tenen hebben. De zwarte of de witte medemens.
Ik ken de nodige "zwarte" mensen die er zelf grappen over maken. De "witte" mensen staan met hun (lange) tenen krom.

Antwoorden (2)

gouden oorringen werden vroeger door zeelieden gedragen om ervoor te zorgen dat ze een nette begrafenis kregen indien ze overboord sloegen en daaarbij verdronken, aan land spoelden , dit gebruik werd ook door (Bevrijde)slaven (die een klein beetje bezit, hun eigen mochten noemen )ook ingevoerd ,de oorring voor de begrafenis dus indien de eigenaar niet opgespoord ,of niet betalen .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De oorringen betekenen dat je een eigenaar hebt.

Toegevoegd na 1 uur:
Er werden permanente oorringen die je niet zonder assistentie kunt verwijderen voor dit doel gebruikt.