wat is volgens jullie de drijfveer voor vandalisten? En is het gedrag ook op te lossen? Zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Drijfveer: combinatie van verveling met stoer doen (in een groep uiteraard, je ziet zelden iemand in zijn eentje vandalisme plegen).

Oplossen:
Ja hoor, ze verplicht aan het werk zetten en wel net zo lang tot alle schade is afbetaald. Kan het ons schelen dat ze dan misschien wel 5 jaar elk vrije weekend moeten opofferen. Bezint eer ge begint!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
jouw oplossing spreekt mij wel aan, +

Andere antwoorden (6)

De drijfveer is opgekropte woede en frustraties. De oplossing is moeilijker. Therapie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geeft waarschijnlijk een kick, het is spannend, om andermans eigendom te slopen.
En natuurlijk is het ook o zo stoer.

Wat je er aan doet?
Ze gewoon allemaal ophangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drijfveer:
Deels verveling, deels manifesteren' binnen' de eigen groep.
Oplossing:
Bied ze afleiding in combinatie met ' zero tolerance'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vind ik zo'n lekkere lege kreet : zero tolerance....okay, je tolereert iets niet. En dan? Zal je tóch aan de sancties moeten, lijkt mij, maar die worden meestal door 'zero tolerance'-roepers niet genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zero tolerance beleid: " Een nul tolerantie beleid waarbij het kleinste vergrijp bestraft wordt"
Drijfveer: zeer veel mogelijkheden die bijna altijd terug herleid kunnen worden tot één oorzaak: angst

Oplossing: straffen verhogen. Ik kom vaak in Singapore & Hong Kong en zie daar nooit vandalisme. Straffen zijn daar erg hoog en de pakkans is groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ninteddy waarom kan dat niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ninteddy dus het kan wel, maar men moet willen.
Work It
Make It
Do It
Makes Us
De drijfveer is gewoon meer aanzien in de groep te verkrijgen en gewoon laten zien dat durf ik wel .En hoe op te lossen door op de scholen er meer aandacht aan te geven. En voor die groepen die al heel vaak met de politie in aanraking zijn geweest gewoon herstel wekzaamheden laten verrichten die door de gemeente worden aangewezen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan iemand alleen wat leren als je ook van hem wilt leren.

Een vandaal staat alleen samen met vandalen. Hij wil niks leren van een vijand (de mensen uit 'zijn' samenleving).

Tot 'wij' echt op zoek durfen gaan naar wat de vandaal heeft te bieden voor de samenleving. Met kracht (dat is wel nodig) op zoek naar het prachtige mens achter zijn geweld. Dat geeft pas echt respect...

Dat is moeilijk en volgens velen totaal onzinnig. Maar tot die tijd kan je straffen wat je wilt, het maakt de samenleving eerder tot een grotere vijand van de vandaal dan een kleinere. En een vijand wens je ellende toe!

En wat zouden wij kunnen leren van een vandaal? Waarom hij alles kapot wil maken en wat hij waarom het liefste sloopt, waar zijn ellende vandaan komt en in hoeverre de samenleving in zijn leven tekort geschoten is...zijn een paar globale voorbeelden.