Is de derde wereld meer afhankelijk van de eerste wereld of is het misschien andersom?

Wij besteden uiteraard geld aan ontwikkelingshulp en dergelijke.

Maar hoe groot is het effect van:

- goedkope arbeid (in sommige branches zelfs slavenarbeid) waar wij van profiteren.
- goedkope grondstoffen waar wij voor een gunstige prijs aan komen, maar waar men lokaal niet beter van wordt (door lage, soms zelfs door ons opgelegde prijzen, bijv. bij koffie).
- het door ons dumpen van onze massaproducten in derdewereldlanden, waardoor we er nog iets van winst uithalen (maar wel de lokale markt verzadigen, om niet van overspoelen te spreken)
- de internationale wapenhandel (wapens zijn producten, die verkopen we net zo hard aan landen die het zich eigenlijk niet kunnen veroorloven en die in andere opzichten afhankelijk zijn van ontwikkelingshulp).

Er zijn meer factoren, ik denk dat ik ze niet allemaal hoef te noemen, wat zou er heel concreet gebeuren als wij bovenstaande niet meer konden uitvoeren? Houden wij de armoede eigenlijk niet in stand voor ons eigen gewin?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het is net als met de bio-industrie, we weten het maar half, en eigenlijk willen we niet weten hoe erg de wereld in elkaar steekt. Met dooddoeners wordt het goedgepraat dat mensen voor een kommetje rijst per dag werken. En zolang wij die mensen daar niet leren lezen en schrijven, zullen ze nooit weten dat ze het ook beter zouden kunnen hebben.

Ik weet dat het moeilijk is de wereld te verbeteren, en dat moeten we ook niet morgen al bewerkstelligd willen hebben, maar we mogen er zeker niet zo trots op zijn dat we het hier zo goed voor elkaar hebben, als dat te danken is over de rug van arme mensen elders in de wereld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het antwoord kan vele malen korter zijn dan je uitgebreide omschrijving, de derde wereld kan niet bestaan zonder de eerste maar andersom ook niet, in deze symbiose houden we elkaar in stand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk het ook, ik was wel vrij uitgebreid in mijn vraag omdat je anders allemaal tegenvragen krijgt over wat je bedoelt en zo. Ik denk ik zet het maar even op een rijtje. Ik vraag me wel af hoe groot of bindend dit effect zal zijn, in hoeverre is het echt afhankelijkheid, of kunnen we kiezen met deze verhouding op te houden? Naast de feiten zullen mensen hierover misschien ook nog een mening hebben, ook die vind ik interessant, bijvoorbeeld over of het moreel gezien houdbaar is wat er gebeurt en hoe dit in zijn werk gaat. Wel is het moeilijk om het bij specifiek 1 vraag te houden met kwesties als deze. Bedankt voor je antwoord.
Beide zijn afhankelijk van elkaar en de geldstromen die daar bij horen gaan naar de rijkere mensen in 1ste en 3de wereld. De hele economie drijft op tegenstellingen en kan alleen maar "beter" worden door de tegenstellingen groter te maken. Denk aan stoken tussen bevolkingsgroepen, het rijker maken van de rijken en het armer maken van de armen. Als rijk niet rijker kan en arm niet armer worden er meer mensen arm gemaakt waardoor de rijken minder in getale worden.
Het nut dat de 3de wereld ons brengt is dat we daar afval kunnen dumpen die hier niet in de doofpot past.

Het vervelende is dat het voor bijna alles opgaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij zorgen er voor dat ze niet terugvallen in de middeleeuwen en proberen oorlogen tegen te gaan, bovendien investeert het westen in de infrastructuur en industrie van die landen.

3e wereld landen maken in ruil daarvoor lage prijzen van goederen mogelijk.

Zodra er niet meer wordt geinvesteerd in 3e wereldlanden gaat het daar flink mis. Denk daarbij aan massale hongersnoden, oorlogen, en het verdwijnen van kennis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Momenteel investeren wij alleen in infrastructuur als er olie in de grond zit. Dat Afrika verder terug is gevallen dan dat wij Middeleeuwen noemen, interesseert niemand behalve de katholieke kerk (en daar speelt eigenbelang). Goed praten dat wij die mensen zo'n hongerloontje betalen, is echt onbehoorlijk. Kinderarbeid kun je ook niet goed praten. Hier zou je ook iemand 10 euro per dag kunnen betalen, en erbij vertellen: "Beter dan niks joh, eigenlijk heb je het heel goed". Het is redelijk asociaal dat wij hier zo'n goed sociaal vangnet hebben, en profiteren van de landen die dat niet hebben, vooral omdat we onze ogen er bewust voor sluiten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Momenteel investeren wij alleen in infrastructuur als er olie in de grond zit. Dat Afrika verder terug is gevallen dan dat wij Middeleeuwen noemen, interesseert niemand behalve de katholieke kerk (en daar speelt eigenbelang). Goed praten dat wij die mensen zo'n hongerloontje betalen, is echt onbehoorlijk. Kinderarbeid kun je ook niet goed praten. Hier zou je ook iemand 10 euro per dag kunnen betalen, en erbij vertellen: "Beter dan niks joh, eigenlijk heb je het heel goed". Het is redelijk asociaal dat wij hier zo'n goed sociaal vangnet hebben, en profiteren van de landen die dat niet hebben, vooral omdat we onze ogen er bewust voor sluiten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar we leveren ze ook gerust de wapens om hun conflicten uit te vechten of in stand te houden. Ik ben niet zo'n thumbsdown persoon dus ik geef je geen minduimpje, maar ik ben het niet met je eens. Toch hartelijk bedankt voor je mening.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
P.S. mijn reactie is natuurlijk bedoeld voor alexnasta
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@edoderoo Kinderaarbeid is WEL goed te praten. Vroeger was er in Nederland ook kinderaarbeid. Dat komt doordat er toen andere normen/waarden waren en mensen het niet zo goed hadden. 3e wereld landen lopen honderden jaren achter op de westerse landen, dus is het niet gek dat kinderaarbeid daar als normaal wordt beschouwd. Ik ben natuurlijk ook niet blij dat kinderen in 3e wereld landen een zwaar leven hebben, maar het is niet anders. De mensen moeten zelf voor welvaart zorgen en als het westen steeds geld stuurt (dat overigens vaak genoeg in de pocket van een dictator verdwijnt), dan worden ze alleen maar meer afhankelijk van het westen. Kijk maar naar de tijgerlanden, ze hebben ook voor hun welvaart moeten vechten, ze zijn er nog niet helemaal, maar let maar op ze zullen op een zekere dag welvarender zijn dan Amerika, Nederland etc. Dat wat de 3e wereld nu meemaakt heeft Europa zelf ook meegemaakt en het is maar een kwestie van tijd voordat ze welvarender zullen worden. p.s. Je kan niet verwachten dat mensen zich net als mieren zullen opofferen voor de welvaart van anderen. mensen zijn meer gericht op zichzelf, vandaar ook de uitspraak "ikke ikke en de rest kan stikken".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kinderaarbeid? Dat het hier ook zo geweest is wil niet zeggen dat wij het nu actief in stand moeten houden natuurlijk, maar je hebt denk ik wel gelijk dat we niet direct hoeven te verwachten dat wij ons hier gaan 'opofferen' om de situatie te verbeteren. Dat zal inderdaad niet zo gauw gebeuren denk ik.
Afhankelijkheid veronderstelt passiviteit, dus is rijk niet afhankelijk van arm.
Maar we zijn inderdaad niet beter bezig dan in de koloniale periode.
Het beroerde is dat in omgekeerde situatie het precies hetzelfde zou zijn.
Ik schaam me toch kapot als ik al die onnodige armoede zie!
Als we zouden willen hadden we het paradijs op aarde, maar zo beschaafd zijn we nog niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk niet dat wij afhankelijk zijn van de derde wereld. De definitie van de derde wereld geeft aan dat deze per hoofd een bepaalde armoede kent, geen noemenswaardige technologische of maatschappelijke ontwikkeling kan doormaken.

Er is een sterk verschil tussen Ethiopië (een derde wereld land) en Thailand (waar wij veel van onze kleding vandaan krijgen uit kinderhanden).

Zeggen dat we wel afhankelijk zijn van een derde wereld land, is enerzijds wellicht het nemen van verantwoordelijkheid voor een mogelijk 'behouden' van dit verschil, echter lijkt het mij meer dat dit een zogenaamde acceptatie van de situatie is en zeggen dat het bijna 'nodig' is dat er een derde wereld is.