Zou de "kraakwagendag" in ere hersteld moeten worden?

vroeger kon je op een bepaalde dag van de maand je grofvuil, en wat dies meer zij, buiten zetten.
dat gold voor de hele wijk.
de avond voor de kraakwagen kwam, gingen veel mensen op snuffeltocht.
de leukste dingen kon je vinden, soms nog nieuw!
zou dat weer in ere hersteld moeten worden, als een soort 'spulletjesbank"?

14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat mij betreft zou dat weer mogen.
Tegenwoordig gaat het hier op afroep.
Dingen die niet geschikt zijn, voor de kringloop kun je naar de gemeente werf brengen,of ze worden op afroep afgehaald.
In Duitsland zie je het nog wel,het zgn spermull en daar maakt menig Pool en handelaartje gebruik van.
Nadeel is dat er de hele dag en nacht rondgereden wordt en er vaak een enorme rotzooi ontstaat door het getrek erin.
Nederland moet schoon blijven misschien is dat een van de redenen ervan dat het hier niet meer is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is ook weer waar eef,het wordt een rommeltje op straat+
Rieneke1
14 jaar geleden
ook waar +

Andere antwoorden (8)

Dat zou leuk zijn! Zelf zou ik niet gaan snuffelen, maar wel handig om wat oude troep weg te doen. En wie het mee wilt nemen doet zn best maar.

In ieder geval beter dan een afspraak te moeten maken met Grofvuil. Dan is een vaste dag per maand een stuk handiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij een erg goed plan, dan hoef je grof huisvuil ook niet altijd meer zelf naar de milieuparken te brengen, en kan je de buurman blijmaken met je oude ikea spullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat zou kunnen..graag! Nu verzamel ik overbodige boedel op zolder en als er een oproep komt voor spullen voor een rommelmarkt,haal ik het er weer af.Of als het te erg wordt maar naar het grofvuil-depot brengen.Dus mijn antwoord op je vraag is:JA!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar hebben we toch tegenwoordig de kringloopwinkel voor? Volgens mij wordt het een bende dan in sommige gebieden. Op zich leuk idee, maar tegenwoordig moeilijk uitvoerbaar denk ik. Ik heb ook wel eens iets aan de straat gezet met een bordje gratis mee te nemen (stoeptegels, zandbak etc) kreeg zelfs nog een keer een bos bloemen ervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een strak plan.. met een kleine nuance...iedereen zou bereid moeten zijn om hun spullen ZELF in de kraakwagen te gooien. Want vergis je niet, het is zwaar werk. En zo voorkomen we ook nog es dat de straat 2 a 3 dagen vol troep ligt.

Het zou ook nog es een heel sociaal idee kunnen zijn.. als we dan meteen het bankstel van die oma in die rolstoel en het tapijt van die buurman met rugklachten meenamen...

Echt een goed plan van je :)!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit van gehoord een kraakwagen. Maar gezien je uitleg lijkt het een prima idee. Misschien ook leuk voor de zondag? Hebben we meteen antwoord op een andere vraag die ik juist zag m.b.t. zondag dingen gevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat dit zal gebeuren, èèn van de redenen dat het nu anders is geregeld is"de snuffeltocht"(wist je trouwens dat deze mensen "morgensterren"werden genoemd, denk eens aan zwerfvuil, om 0.600 dozen opengemaakt om te kijken of er iets voor je inzit, met een stevig windje, terwijl de kraakwagen om 11.00 langs komt.
Maar nog belangrijker is de overeengekomen regel, de vervuiler betaalt, kijk maar eens naar de opkomst van de kliko met chip, het betalen per kilo of per lediging.
Vandaar de "grofvuil"dag, je moet aanmelden hoeveel grofvuil je hebt (meestal in m³) en soms vooruit betalen, in sommige gemeente`s heeft de chaffeur een mobiel pin-apparaat of je krijgt een factuur(met administratie kosten),dus heb je extra afval betaal je daar ook extra voor.
Mijn inziens wel zo eerlijk.

Toegevoegd na 31 minuten:
Misschien wel goed om te weten, bepaalde afvalstromen mogen/horen niet bij "grofvuil"zoals: chemisch afval (gevaarlijk/slecht voor het milieu),puin(beschadiging van het"kraakmechanisme") , ook is het mogelijk,maar dat kan per gemeente verschillen, 100% herbruikbaar materiaal.
Op de foto kun b.v een paar pallets zien,di valt onder A-hout dus 100% herbruikbaar.
Informeer bij je gemeente,andres heb je kans,dat als je sàvonds thuiskomt er nog een gedeelte op je stoep ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat was wel iets. Nu ik er aan denk is dat weer een ding dat als een dief in de nacht uit het straatbeeld is verdwenen. Bij ons reed hij niet door de wijk maar nam hij een standplaats in.