Waarschijnlijk omdat mensen zo angstig zijn en als er iets gebeurt , dan willen ze dat "ophangen" aan iets wat toevallig op dat moment gebeurde...
Denk aan een zwarte kat of ik liep net onder de ladder door toen ...dit of dat gebeurde...
Als er nare dingen gebeuren is het minder eng als je het een plaatsje kunt geven, een reden dat het gebeurt, ook al is het toeval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bijgeloof is vaak (niet altijd, zoals vrijdag de 13e) niets anders dan delen van gebruiken/rites die nog horen bij andere geloven dan die van het Christendom. In de jaren na 300 nChr is er door de Katholieke kerk veel ondernomen om deze oude geloven uit te bannen. In veel gevallen zijn oude verhalen omgeturnd in Christelijke verhalen (bijvoorbeeld het Sinterklaas feest wat van origine een vruchtbaarheidsfeest ter ere van Wodan was), omdat deze gebruiken te harnekkig waren bij de oorspronkelijke bevolking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bijgeloof ontstaat voortdurend. Je ziet het zelfs bij dieren. Bijvoorbeeld: een duif in een hokje kan met zijn snavel op een knopje drukken. Soms komt er dan een korreltje voer in zijn bakje, en soms niet. Dat wordt bepaald door het toeval. Maar het is voor elk dier natuurlijk van levensbelang om uit te vinden waar het vanaf hangt of er voedsel is of niet. Zo'n duif denkt daar niet bewust over na, maar als hij (bijvoorbeeld) net op zijn linkerpoot stond toen de laatste keer een korreltje in het bakje viel, gaat hij de volgende keer waarschijnlijk eerst op zijn linkerpoot staan, en dan op het knopje drukken. Als er dan (toevallig) wéér een korreltje komt, slijt deze gewoonte in. Omdat het op de linkerpoot staan in het echt niets te maken heeft met de kans of er een korreltje komt, is dat dus een vorm van bijgeloof (hoewel je dat bij een duif meestal niet zo noemt). Zo'n ritueel kan echt bizarre vormen aannemen, waarbij de duif rondjes draait, met zijn staart wiebelt, aan zijn kop krabt en dán op het knopje drukt. Als zo'n ritueel zich eenmaal heeft ontwikkeld, is het heel moeilijk af te leren omdat het SOMS (toevallig) toch wordt beloond, en de hersenen dan vooral díé gebeurtenis onthouden.

En kijk nu eens naar topsporters, bijvoorbeeld voetballers. Daar zijn hele programma's aan gewijd: eerst de ene sok, dan vijf keer diep ademhalen, dan het kettinkje van oma kussen, dan de andere sok... En niet te vergeten: die speciale onderbroek dragen!

Kortom: nog elke dag worden er nieuwe bijgeloven ontwikkeld, ook door volwassen, weldenkende mensen. Bovendien krijg je sommige bijgeloven aangeleerd: vrijdag de 13de, niet onder ladders doorlopen (heel verstandig, trouwens), zwarte katten, zout morsen, een spiegel breken, iets afkloppen... Meestal redelijk onschuldig. Maar het hardnekkigst zijn de bijgeloven die we niet als zodanig herkennen, zoals de opvatting dat je meer haar (op je kin, je bovenlip, je benen) krijgt als je het scheert. Niks van waar. Maar bijgeloven zijn hardnekkig! Daardoor kúnnen sommige ook echt gevaarlijk zijn.