Boete voor baldadigheid, wat kan ik hier het beste tegen doen?

Ik was op een avond achterop gesprongen bij iemand die ik niet ken, die blijkbaar de fiets had gestolen. we werden aangehouden en kregen te horen dat het baldadigheid was. de boete bedraagt 227euro, ik vind dit veelste hoog en heb voor de rest niks met baldadigheid gedaan in me leven. Wat kan ik hier het beste tegen doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (3)

Betalen, er zit niets anders op. Of wil je graag medeplichtige van diefstal aangerekend worden?
Wat kan je ertegen doen? Voortaan niet meer bij een vreemde achterop de fiets springen....
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik werd ook niet diefstal ten laste gelegd maar baldadigheid. En is het ook zo als de ambtenaar in funcite mijn volledige verklaring niet correct op papier heeft gezet dat het ongeldig verklaard kan worden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er fouten in staan wel, vormfouten. Maar als hij een woordje is vergeten... Toon dat maar eens aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vormfouten werkt alleen bij grote criminelen, bij ons gewone mensen maakt het niks uit, al schrijven ze je naam of geboortedatum verkeerd en een plus voor Utrecht: de vraag is "wat kan ik het beste doen" en dat is : nooit meer bij een vreemde achteropspringen
Boete betalen (zoals procedure) en dan bezwaar aanrekenen en eventueel een zaak van maken. Er is geen enkele grond voor baldadigheid. Baldadigheid is:

Artikel 424
1Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie.

En dan verder: (baldadigheid / straatschenderij) (strafrecht) overtreding door zich in het openbaar tegen personen of goederen zodanig ruw en onbezonnen te gedragen dat daardoor nadeel kan ontstaan.

Jij zat achterop een fiets die gestolen was, als jij niet wist of redelijkerwijs kon vermoeden dat die fiets gestolen was, is er werkelijk NIETS waarop de politie jou een proces verbaal kan geven.

Toegevoegd na 49 seconden:
Overigens, had je toestemming van degene die fietste om achterop te zitten?

Toegevoegd na 1 uur:
Oh! Ik zie dat ik hier een foutje heb gemaakt, bij verkeersboetes moet je de boete eerst betalen waarna je de mogelijkheid hebt tot bezwaar. In dit geval valt de overtreding onder het strafrecht en daar kun je geen bezwaar maken. Maar ik heb wel dit gevonden:

"Baldadigheid is een strafrecht feit. Met andere woorden, je kunt hiertegen niet schriftelijk in beroep gaan. Als je de "acceptgiro" afwacht en die betaald dan beken je schuld en ben je van de hele zaak af.

Betaal je NIET dan krijg je een uitnodiging om eens met de rechter te komen praten. Je kunt daar je verhaal doen en hij zal dan bepalen wat voor straf je krijgt.

Hoe moet je bezwaar aantekenen? Gewoon niet betalen dus."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Degene bood het mij aan om achterop te zitten, omdat hij mij een lift wilde geven.
ik woon namelijk in de buurt en hij herkende mij dus vandaar.
Ik vond het ook al vreemd dat het woord baldadigheid tegen mij werd gebruikt.
Ook heb ik zijn gegevens en had ik hem gevraagd of hij al iets ten laste werd gelegd maar hij heeft tot op heden niks binnen gekregen. Maar uw advies is dus betalen en dan bezwaar aanrekenen, maar wat ik dus hoor is dat ik het niet moet betalen en voor moet laten komen.
Volgens mij kom ik dan in problemen met die verhogingen zeker?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je dit voor laat komen (en je vertelt hier de gehele waarheid), dan is er geen enkele kans dat je hiervoor veroordeeld kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees ook mijn uitbreiding, ik had een foutje gemaakt. :) Niet betalen dus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je zegt eerst iemand die ik niet ken, en nu is het iemand die je wel kent
Bezwaar maken is de enige optie, hiermee krijg je de mogelijkheid de situatie nader uit te leggen. Uw zaak wordt dan nader bekeken. Meestal wordt op de acceptgiro die u thuisgestuurd krijgt aangegeven welke procedure u dient te volgen. Staat dat niet vermeld, zie dan onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gedeelte van bezwaar maken is goed, maar baldadigheid valt onder het strafrecht en niet in het kader van de wahv.